zondag, december 15, 2013

Oom Chretien


Ik moet altijd een beetje lachen om de stukjes die oom Chretien op zijn blog plaatst. Oom Chretien runt uitgeverij De Contrabas en de daarbij horende blog/website De Contrabas.  Ik noem Chretien oom Chretien omdat ik, als ik zijn naam hoor of lees, altijd aan mijn oom Bennie moet denken. Oom Bennie is altijd tegen en als de familie het niet met hem eens is (en dat gebeurt eigenlijk altijd) dan wordt ‘ie nukkig en nors. Dan gaat ‘ie met een pruillip in een hoekje zitten stampvoeten en de rest van de familie laat ‘m dan z’n gang gaan. Laat ‘m maar even pruttelen, hij koelt vanzelf af, zegt mijn 92 jarige oma dan en aait oom Bennie vervolgens over zijn bolletje. Want oom Bennie bedoelt het niet kwaad.

Oom Chretien bedoelt het ook niet kwaad.  Wel is  oom Chretien een beetje gefrustreerd heb ik het idee. Zo vindt oom Chretien dat hij de scherpste kritieken levert en de beste auteurs in huis heeft (maakt hij uitgebreid reclame voor op zijn website en geef ‘m eens ongelijk), maar deze kritieken en auteurs (lees uitgeverij De Contrabas) krijgen niet de coodies die oom Chretien graag zou willen hebben. Dus wat doe je dan? Nou, dan ga je opzoek naar negatief nieuws over uitgeverijen en auteurs die wel succes hebben en daar doe je dan een plasje over en zet het als nieuws op de website van je uitgeverij.

Gerrit Komrij zou de website van oom Chretien blijkbaar als ‘het enige ware zenuwcentrum’ hebben betiteld. Dat zenuwcentrum heeft naar mijn idee een wortelkanaalbehandeling nodig. Oom Chretien schrijft stukjes alsof hij een boer met kiespijn is en dat is zonde. Oom Chretien runt een uitgeverij, een website en een aardig auteursfonds, dus waarom zoveel venijn en gezwatel over concurrerende auteurs en uitgeverijen? Ik denk dat het om erkenning gaat, een aai over het bolletje door oma. Zo van, Chretiennepennetje wat doe je het toch goed met je uitgeverij! Je bent het slimste menneke van de klas! En wat heb je een mooi gedichtje geschreven voor oma! Ik hang het meteen aan de ijskastdeur in de keuken zodat iedereen kan zien dat je mijn Chretiennetje bent, lekker ventje van me! Je krijgt een snoepje, maar eerst moet je naar de tandarts….