donderdag, november 28, 2013

Mijn oude lijf



(Foto: Stefan Groenendijk, banks Huizen boulevard - 2009)

Als het even meezit hijs ik mijn oude lijf iedere week op een skateboard om een paar uurtjes te gaan rollen. Ik kreeg in 1982 mijn eerste skateboard en ben vanaf toen besmet geraakt met het skateboardvirus. Hoewel mijn lijf niet meer meegaat in de dingen die ik voor mijn 18e op een skateboard deed, gaat het nu om het gevoel dat niet lijkt te veranderen, namelijk het gevoel dat je op een plank staat en zo nu en dan een een deukje in een pakje boter skateboard. Als ik naar een skatepark ga lijkt het niemand een mallemoer te schelen dat ik een ouwe baas op een skateboard ben. De skateboard community is de meest tolerante en sociale community die ik ken.  Als je een willekeurig skatepark binnenloopt merk je al snel dat iedereen vrijwel altijd op een toffe manier met elkaar omgaat, oud, jong, bruin, wit, geel, paars, nerd, hipster, punk, etc. etc. het lijkt niet uit te maken. Ook niet hoe goed je bent of beroemd. Het gaat om persoonlijke stijl, maar vooral om de inzet die je toont om je eigen (pijn)grens op te zoeken en om nieuwe tricks te leren. Tricks die worden 'gemaakt' of 'geland' krijgen vaak applaus of een bevestigend 'yeah!' van de rest van de skaters. Men is blij voor elkaar als de ander iets moeilijks weet te landen. Iemand iets moeilijks of stijlvols zien doen triggert om zelf harder te skateboarden en dat maakt je iedere keer weer iets beter.

Stefan Groenendijk is skateboardfotograaf en hij maakte in 2009 deze bovenstaande foto van mij op de boulevard in Huizen alwaar ik van 1982 tot 1994 heel vaak te vinden was op mijn skateboard. Ik droom nog regelmatig van zomerse skatesessies in dit nieuwbouwdorp, wellicht moet ik er weer eens gaan kijken om te zien wat ik er nog van bak op mijn skateboard. Ik schreef hier ooit een gedicht over:


Why I still roll at 37 years of age

Because my mind still spots the spots
wonders what the sound of my Indy’s
might make if I grind the edge

You must understand
that my soul is trapped
in an alternative
concrete state of mind

It want to get the Gonz flow going
the Boss freak on

I don’t need salvation cause
I don’t need to be saved
when my mind is rolling free


Lucas Hirsch