dinsdag, november 19, 2013

Moord op J.F.K. gedicht

Het zal u niet ontgaan zijn, deze week is het 50 jaar geleden dat JFK werd vermoord (22 november 1963). Ik schreef er een gedicht over dat te lezen is in mijn bundel Dolhuis. Patrick Peeters schreef een recensie over Dolhuis en haalde het gedicht aan:

In de afdeling ‘Depressie’ is de dood in verschillende vormen alom- tegenwoordig. Opmerkelijk is toch wel de vergelijking die gemaakt wordt tussen de dood van Aldous Huxley en die van JFK: ‘Aldous Huxley is nooit gestorven / Hij stierf op dezelfde dag dat JFK / op spectaculaire wijze / van het leven werd beroofd’. In deze multimedi- ale wereld kent iedereen de beelden van de moord op JFK, waardoor het lijkt alsof Huxley, ‘Gewoon de dood die kwam en nam’, nooit echt gestorven is. De depressie schuilt natuurlijk in het voorgoed afscheid nemen van geliefden, maar ook in het besef dat het onderscheid tussen echt en niet-echt lijkt te verdwijnen. 

We herinneren ons JFK als een groot president, maar hoe zouden we JFK hebben herinnerd als hij niet vermoord zou zijn? Ik denk niet zoals we dat nu doen, het was JFK die de eerste aanzet deed om een oorlog in Vietnam te starten (hij zond in 1962 o.a. 12.000 militaire adviseurs naar Zuid-Vietnam) en hij was een fervent voorstander van de Domino Theory. Ik heb tijdens mijn studie Amerikanistiek veel onderzoek gedaan naar het verloop van de oorlog in Vietnam die ruwweg van 1945 tot 1975 woedde. Veel Vietnamezen zien de Franse en Amerikaanse bezetting echter in een veel grotere context; Vietnam werd voor de Franse bezetting o.a. door China, Cambodja, etc. bezet. Vietnam vocht meer dan 800 jaar voor haar onafhankelijkheid en Amerika was de laatste partij die verslagen werd.

Een soillant detail is dat op 22 november ook een groot schrijver het leven liet; Aldous Huxley. Dit feit is eigenlijk een beetje weggedrukt door de gebeurtenissen rond de moord op JFK.


Nr. 27.

Aldous Huxley is nooit gestorven
Hij stierf op dezelfde dag dat JFK
op spectaculaire wijze
van het leven werd beroofd

Aandachtsgeile amfetamineslikker

Tijdens het jaarlijks terugkerende
fluister-een-woord-in-het-oor-van-je-buurman-verjaardagsspelletje
eindigen we met rokkenjager terwijl ik
Cubacrisis opvoerde als beginwoord

Ik weet nog goed waar ik was
toen ik het hoorde
Bla, bla, bla

Ze zeggen dat je iemands persoonlijkheid af kan lezen
aan de mensen met wie men zich omringt
George Orwell, Bertrand Russell, D.H. Lawrence
Aleister Crowley en Ray Bradbury of Lee Harvey Oswald
Fidel Castro, Joseph McCarthy, Nikita Chroestsjov en
Marylin Monroe. O brave new world
that has such people in it. U zegt het maar

U kent de korrelige beelden wel van de paapse pikkenbaas
die bij het inslaan van de eerste kogel als een stropop
door de auto sloeg. Maar niets van dit alles voor Aldous
Geen openklappende kop, kogel of complot
Gewoon de dood die kwam en nam


Lucas Hirsch

*Uit; Dolhuis - Uitgeverij De Arbeiderspers, 2012