vrijdag, maart 08, 2013

Tsjêbbe Hettinga (1949 – 2013) gedicht



(Links: Tsjêbbe Hettinga (1949 – 2013)

Op literair weblog Tzum las ik het droeve nieuws dat Tsjêbbe Hettinga is overleden. Tsjêbbe Hettinga was te gast op het vierde Poëziefestival Elswout in 2012. Het was ons namens de stichting en mezelf een eer deze wonderlijke dichter voor te horen dragen. Zelden heb ik een dichter zo zijn werk horen voordragen. Tsjêbbe Hettinga werd Elswout en Elswout Tsjêbbe Hettinga. Grote dank voor je prachtige werk en bijzonder mooie persoonlijkheid.

Later deze nacht schreef ik dit gedicht:


*
Voor Tsjêbbe Hettinga (1949 – 2013)

Ik ben de boom waarin de weg gevonden wordt 
Ik ben het bezielde deel van mijn lichaam waardoor ik lief kan hebben

Morgen is het lente en niet alleen de wereld draait
Niet de zon alleen

Wat men aan takken torsen kan snijdt men tot beeltenis
Kerft men tot boom krast men tot ziel

Tijdens het houthakkersconclaaf verraadde ik mijn handen
Schuddebuikte ik het zuurstofrijke zaad vanonder mijn tong de avond in 

Wat ontspruit heb ik om handen
Wat ontaardt heb ik geworteld


Lucas Hirsch