vrijdag, maart 01, 2013

All animals are equal, but some animals are more equal than others in Haarlem....

Op vrijdag 8 maart 2013 wordt door Literair Haarlem het Tweede Haarlemse Boekengala gehouden. Een mooi initiatief al zeg ik het zelf. Op de website van Literair Haarlem lees ik het volgende;

…Het Boekengala is bestemd voor schrijvers, boekenvakkers en lezers, en heeft ook dit jaar een afwisselend programma van interviews,voordrachten en muziek. Het programma wordt gepresenteerd door cabaretière Mylou Frencken en kent tal van interessante Haarlems gasten, onder wie de dichters Bas Belleman en (stadsdichter) Nuel Gieles, de auteurs Lilian Blom, Conny Braam, Jessica Durlacher, Otto de Kat en Frans Thomése, en entertainer Erik van Muiswinkel. Muzikale omlijsting: Ampzing Genootschap…

…Met het gala willen de organisatoren laten zien dat Haarlem als boekenstad op een levendige literaire cultuur en een grote diversiteit aan Haarlemse schrijvers kan bogen…


So far so good. Vorig jaar kon ik helaas niet van de partij zijn en ik had met Rob Luckerhof van de Kennemer Boekhandel en Literair Haarlem afgesproken dat ik in 2013 graag wat gedichten zou komen voordragen. Toen ik de uitnodiging kreeg om naar het Boekengala te komen zag ik dat ik niet op de line up stond en stuurde Rob een mailtje of ik nog voor moest dragen. Hij was het vergeten en het zou wel kunnen. Geen probleem.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik had er erg veel zin in. Maar toen ik me achteraf afvroeg wat ik voor mijn optreden betaald zou krijgen (toegang was 20 euro, dus er waren inkomsten) kwam ik echter van een koude kermis thuis. Ik had het kunnen weten. Daar ben ik zelf bij, dus ik steek de hand in eigen boezem.

Ook deze keer wist Rob me doodleuk te vertellen dat de schrijvers en dichters die op kwamen treden geen geld zouden krijgen en dat de opbrengst van de kaartverkoop gebruikt ging worden voor het betalen van de presentator. Jawel, daar is ze weer, Mylou Frencken.
Verbaasd mailde ik terug dat ik het een rare gang van zaken vindt dat je alleen de presentator betaalt en de schrijvers en dichters voor nop op laat treden. Het antwoord was dat Mylou wel de hele avond alles aan elkaar moest praten en dat moest betaald worden.

Pardon? Alsof je als schrijver en dichter geen tijd steekt in het produceren van tekst. Rob Luckerhof denkt waarschijnlijk dat de romans en dichtbundels van deze mensen zonder slag of stoot bij hem op de stoep van de boekwinkel worden gedropt en als je voor komt lezen niets betaald hoeft te worden omdat je het toch al had liggen, enfin, het gebeurt wel vaker dat organisatoren het idee hebben dat je dichters en schrijvers niet hoeft te betalen. Het is toch goede promotie?, en, je boeken liggen toch op de boekentafel?, is over het algemeen het meest gehoorde argument dat je van veel organisatoren hoort als je over betaling begint. Ik vraag me af wat nu de reden is.

En waarom betaalt Rob Luckerhof alleen de verdiensten van Mylou Frencken? Ik bedoel, mevrouw snabbelt zich al jaren een weg door het Haarlemse en je kan je kont niet keren in cultureel Haarlem of je botst wel ergens tegen mevrouw Frencken op.

Wat ontvangt deze vrouw om de avond aan elkaar te babbelen dat de rest van de bups geen gage kan ontvangen? Ik kom met alle liefde optreden op deze mooie avond, maar dan stel ik voor dat we allemaal gratis optreden/presenteren of allemaal voor een bescheiden gage.

Ik bedoel, je kan er denk ik wel vanuit gaan dat er tussen de 100 en 150 mensen komen, dat is dus 100 a 150 keer 20 euro. Dat is rond de 2000 tot 3000 euro dat je toch al snel binnenharkt als stichting. Wat kost een avondje presenteren dan, vraag ik me af? En weet mevrouw Frencken dat zij de enige is die wordt betaald, en zo ja, kan ze hiermee leven? Aangezien ze als presentator een ondergeschikte rol speelt, zou het haar sieren als ze haar gage zou delen met de deelnemende schrijvers en dichters of ze kan natuurlijk afzien van betaling nu ze weet dat de mensen waar het op deze avond eigenlijk om draait niet worden betaald.

En zeg nou zelf, als je claimt dat je …Met het gala willen de organisatoren laten zien dat Haarlem als boekenstad op een levendige literaire cultuur en een grote diversiteit aan Haarlemse schrijvers kan bogen… dan moet je juist het kleine clubje schrijvers en dichters dat de stad telt onderhouden en koesteren door ze (goed) te betalen als ze komen voordragen. Schrijven is net zoals presenteren en boekhandelen een beroep en voor het uitoefenen van een beroep krijgt men doorgaans betaald. Althans, zo werkt het in mijn universum.

Het is echt niet zo dat ik voor al mijn optredens betaald wordt of betaald wil worden, maar het is een gotspe dat Literair Haarlem de presentatie van de avond belangrijker vindt dan de optredende dichters en schrijvers. Was het niet een Boekengala? Als je op een levendige literaire cultuur in je stad wilt bogen, dan moet je deze cultuur wel onderhouden en dat kost geld. De vraag is of Literair Haarlem in haar gekoesterde schrijvers en dichters wil investeren zodat we volgend jaar nog meer mooie avonden kunnen verwachten in Haarlem.

Ik wens iedereen een geweldige avond toe en ik hoop dat Mylou Frencken haar geld waard is. Aan de schrijvers en dichters zal het niet liggen, want ja, Haarlem telt inderdaad een handvol literaire grootheden en helden. Het wordt tijd dat Literair Haarlem en ook de gemeente naast de lusten ook de lasten gaat dragen en al haar schrijvers en dichters op een professionele manier gaat behandelen, ondersteunen en betalen.