donderdag, januari 31, 2013

Volkskrant, De Leesfabriek & De monarchie

Vandaag word ik genoemd in een artikel in De Volkskrant omdat ik Republikein ben en in mijn nieuwe bundel Dolhuis een aantal gedichten heb staan die over de monarchie handelen. Het artikel is hier te lezen. Een van de gedichten hier beneden. Verder kwam ik op het net een recensie tegen over Dolhuis op de website van de Leesfabriek. Morgen ben ik te gast bij Radio 1 om over de monarchie te praten en om het gedicht voor te dragen.

Nr. 8

De wereldwijd gebruikte marteltechniek waterboarding
is volgens historici een Nederlandse uitvinding
die stamt uit de gloriedagen van de voc

Tijdens het beruchte Videlaregime verdwenen in Argentinië
tussen 1976 en 1983 naar schatting 30.000 politieke dissidenten

De favoriete executiemethode van het Argentijnse leger
bestond in het drogeren van vermeende subversievelingen
om ze vervolgens levend boven zee uit transportvliegtuigen
te gooien

Jorge Zorreguieta had ten tijde van dit dictatoriale regime
een vooraanstaande positie binnen de regering-Videla

Traditiegetrouw legt Koningin Beatrix op 4 mei
een herdenkingskrans op de Dam om slachtoffers
van dictatoriale, ondemocratische en fascistische regimes
te herdenken

Gelukkig is kroonprins Willem-Alexander een goede piloot
Doet hij aan watermanagement
Houdt Nederland coûte que coûte van Máxima en
houdt Máxima op haar beurt weer van haar vader

Ik ben trots op ons tolerante en o zo vergevingsgezinde landje
Und wo ist mein Fahrrad?

Lucas Hirsch, Dolhuis, De Arbeiderpers 2012