dinsdag, december 18, 2012

Roger Hiorns - Haarlem



Zondagmiddag ben ik naar de nieuwe tentoonstelling in De Hallen geweest. U weet wel het museum voor hedendaagse kunst dat bijna het beste was dit jaar! Haarlem doet het lekker. Enfin, de tentoonstelling dus. Ik zag een blote man op een vliegtuigmotor fikkie stoken, schilderijen geschilderd met koeienhersens en er vielen muntjes waarvan het woord "God" was weg gekrast, uit het plafond. Kunstenaar van dienst: Roger Hiorns. Verder zag ik een installatie van Joseph Beuys waar ik op het eerste zicht geen chocola van kon maken, maar toen ik nogmaals naar Hiorns was gaan kijken, kreeg ik meer grip op het werk van Beuys en vice versa. De slotconclusie die ik trok was een simpele, ik zag twee kunstenaars die zich naar mijn idee de vraag stellen: hoe verhoudt de mens zich tegenover zijn omgeving? Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de manier waarop de twee kunstenaars bij elkaar zijn gebracht en dat het ene werk het andere versterkt, uitlegt en in balans houdt. Wat ik grappig vond , was dat de blote man zijn fikkie zat te stoken in "De Vleeshal" van De Hallen. Het gaf een leuke extra dementie aan het tafereel. Ga dat zien mensen!

JOSEPH BEUYS - Herinnering, energie, transformatie 01.12.2012 - 24.02.2013

De Hallen Haarlem tracht binnen haar programmering een historische context te bieden aan de tentoonstellingen van hedendaagse kunstenaars en zo door verschillende generaties heen de tentoonstellingen thematisch met elkaar te verbinden. In dit licht is gelijktijdig met de solopresentatie van Roger Hiorns een tentoonstelling van Joseph Beuys (Krefeld, 1921 - Düsseldorf, 1986) geprogrammeerd. Het werk van deze sjamaan-kunstenaar lijkt in de periode na zijn overlijden langzaam uit het debat over de kunst te zijn verdwenen, maar de laatste jaren is de invloed van zijn artistieke ideeën weer terug te zien bij een jongere generatie kunstenaars. Bijvoorbeeld bij de eerder in De Hallen Haarlem getoonde werken van Navid Nuur, die in zijn speels-conceptuele sculpturen en installaties typische Beuys-thema’s als energie en transformatie van materialen tot onderwerp maakt. Ook bij Roger Hiorns zijn deze elementen van grote invloed op zijn beeldhouwkunst, die wordt gekenmerkt door procesmatigheid, interesse in spiritualiteit en rituelen, en een fascinatie voor het niet-zichtbare.

In het kader van de tentoonstelling van Hiorns in de Vleeshal zijn in de Verweyhal twee belangrijke werken van Beuys bij elkaar gebracht: de omvangrijke installatie Voglie vedere i miei montagne uit 1971 en Straßenbahnhaltestelle ofwel Tramhalte uit 1976. De werken zijn afkomstig uit de collecties van respectievelijk het Van Abbemuseum en het Kröller-Müller Museum.

Roger Hiorns (Birmingham, 1975) werkt als een hedendaagse alchemist met onverwachte materialen. Kenmerkend voor Hiorns’ praktijk is het gebruik van veranderlijke en onbeheersbare materialen als kopersulfaat, hersenen en vuur. Een beeld is bij hem nooit een statisch object, maar is altijd in beweging – het idee van ‘transformatie’ staat in veel van zijn werken centraal. Erotiek en ritueel zijn andere terugkerende thema’s in zijn werk. Het werk van Roger Hiorns wordt algemeen als relevant gezien omdat het de (beeldhouw)kunst onomwonden verbindt met het dagelijks leven.