dinsdag, november 20, 2012

Nelson Algren in Wicker Park


Op de laatste dag van mijn bezoek aan Chicago trof ik op een wandeling deze muurtekening aan. De reden waarom ik zes jaar geleden voor het eerst de buurt Wicker Park had uitgekozen om te verblijven, is dat mijn favoriete auteur Nelson Algren hier woonde en werkte. Algren schreef aan West-Division Street zijn beroemde boek The Man With The Golden Arm. Hij was de eerste winnaar van de befaamde National Book Award in 1949 en is daarna tijdens de hoogtijdagen van de Red Scare door de FBI onderzocht en vakkundig uit allerlei literair-historische annalen verwijderd.

Nelson Algren had in de jaren vijftig een verhouding met Simone de Beauvoir en haar boek Les Mandarins handelt over deze relatie. Fotograaf Art Shay portretteerde Nelson Algren en Simone de Beauvoir lange tijd in Wicker Park. De foto's geven een goed beeld van het werk van dichter en romancier Nelson Algren. Voor zover ik weet is er nooit een vertaling verschenen van Algrens' The Man With the Golden Arm. Waarom dit is, is voor mij een raadsel. Wellicht wordt het tijd dat een Nederlandse uitgever het aandurft om het boek te vertalen. Dan maken we er meteen een leuk feestje van!