woensdag, november 21, 2012

Jimmy Robert Vis-à-vis



Het Museum of Contemporary Art in Chicago (MCA) is naast De Hallen in Haarlem mijn favoriete museum. Ik heb het MCA meerdere keren bezocht en ze wisten me iedere keer weer te raken. Ik ben een leek wat moderne kunst betreft, maar de dingen die ik in het MCA trof raakte me altijd diep en zette me weer aan het denken over mijn eigen werk. Dat geldt trouwens ook voor De Hallen. De solotentoonstelling van Guido van der Werve in 2009 heeft zeer veel indruk op me achtergelaten.



Beide musea verrassen iedere keer weer. Zo ook het MCA vorige week. Ik trof er een tentoonstelling van Jimmy Robert Jimmy Robert Vis-à-vis genaamd. Ik stond versteld van de schoonheid van zijn werk, Robert werkt met foto's en papier en soms de combinatie. Het is zeer elegant werk en dat is volgens mij te danken aan het feit dat hij ook danser is. Er ging een serene, doch erotische, lading van zijn werk uit, maar het gaf tegelijkertijd een stomp in je maag. Wat een sensatie.