maandag, oktober 15, 2012

Stadsdichter Haarlem juryrapport

Na een roerig weekend had ik vanochtend Eric Coolen op mijn voicemail staan dat er geen juryrapport is opgetekend door juryvoorzitter Joost Mulder over hetgeen er vrijdagavond jl. in de bibliotheek van Haarlem heeft plaatsgevonden. Haarlem zoekt een nieuwe stadsdichter en ik was gevraagd of ik mee wilde doen aan de wedstrijd. Voor de rest van het verhaal kunt u hier of hier terecht.

Geen rapport dus. Jammer, want ik had graag gelezen waarom ik niet door ben naar de laatste ronde. Nu moet ik het doen met geruchten uit de welbekende wandelgangen. Transparantie lijkt me hier op z'n plaats, maar ik ben bang dat ik geen inzage ga krijgen in de besluitvorming van de jury.

De wijze jury bestaande uit Joost Mulder, Daan van der Valk (boekverkoper van 2012, boekhandel De Vries Haarlem) en Willemijn Spook besloot na een voordracht van een aantal gedichten dat de volgende dichters door gingen en dat ik helaas afviel. De dichters die in de finale staan zijn de volgende:

Anneruth Wibaut, Bies van Ede, Nuel Gieles en Paul Lips.

Wat verder opvalt is dat de voorzitter van de jury, Joost Mulder, ook voorzitter is van Het Ampzing Genootschap, dat organisator Eric Coolen, ook bij Het Ampzing Genootschap zit en dat finalist Bies van Ede ook een prominent lid is van datzelfde Ampzing Genootschap. Ik weet niet of dat helemaal zuiver is. Wat zou de gemeente Haarlem hier van vinden? Wat vindt wethouder van cultuur Cornelis Mooij hiervan? Er is geen juryrapport, geen transparantie en er is naar mijn idee sprake van nepotisme.

Dat zou niet zo erg zijn als het om een lullig wedstrijdje zou gaan, maar het Stadsdichterschap van Haarlem is naar mijn idee een serieuze taak. Het is meer dan het schrijven van een zestal gedichten per jaar, het is meer dan een salaris van 3000 euro per jaar, het is baan waar je als dichter de taak hebt Haarlem cultureel en literair op de kaart te zetten, contacten te hebben met andere Stadsdichters in Nederland en je bent een ambassadeur van de stad. Het is dan ook een kul argument van de jury dat er niet gekeken werd naar standing, eerdere prestaties, gepubliceerde bundels, etc. Het zou om de voordracht zijn gegaan.

Voordracht? denk ik dan, waarom heb ik dan een paar weken terug een aantal gedichten in moeten leveren met een uitgebreide bio? En gaat het niet om het schrijven van 6 stadsgedichten per jaar? Verder werd er in de wandelgangen gefluisterd dat ik de beste gedichten had, maar dat ik niet over Haarlemse zaken had gedicht tijdens deze ronde. Ook dat klopt (zie posting beneden). De opdracht was heel duidelijk geweest, lees twee gedichten naar keuze. Dat heb ik gedaan en het blijkt dat de jury haar eigen criteria overboord heeft gegooid tijdens haar beraad (unaniem en binnen 5 minuten geklaard, volgens Joost Mulder).

Enfin, het zou me niets verbazen als Bies van Ede dus de nieuwe stadsdichter van Haarlem wordt, dat moge duidelijk zijn, toch?