maandag, oktober 15, 2012

Stadsdichter Haarlem commotie

Een aantal weken terug werd ik benaderd door Eric Coolen (organisatie verkiezing stadsdichterschap Haarlem (Ampzing Genootschap)) of ik me kandidaat wilde stellen voor het Stadsdichterschap van Haarlem. Het zou om de derde Stadsdichter van Haarlem gaan. De laatste vier jaar heeft Sylvia Hubers de honneurs waargenomen en ik moet zeggen dat ze dat heel goed heeft gedaan. Frisse, toegankelijke en humoristische gedichten bracht Sylvia en het publiek smulde ervan. Niet dat de aanloop van haar verkiezing tot dit hoogste ambt vlekkeloos is gegaan, maar goed, het zou na haar verkiezing professioneler en eerlijker worden.

Na lang wikken en wegen besloot ik om mee te doen aan de wedstrijd, helaas lag ik er na de eerste ronde al uit.

De wijze jury bestaande uit Joost Mulder (Ampzing Genootschap), Daan van der Valk (boekverkoper van 2012, boekhandel De Vries Haarlem) en Willemijn Spook besloot na een voordracht van een aantal gedichten dat de volgende dichters door gingen en dat ik helaas afviel. De dichters die in de finale staan zijn de volgende:

Anneruth Wibaut, Bies van Ede (Ampzing Genootschap), Nuel Gieles en Paul Lips.

Toen juryvoorzitter Joost Mulder de einduitslag bekend maakte, wist hij heel duidelijk te melden dat er NIET naar standing, aantal publicaties, bekendheid, etc. gekeken was, maar naar de kwaliteit van de avond zelf. De juryleden waren het unaniem eens dat de bovenstaande namen door moesten naar de laatste ronde. Je wil immers de beste dichters van Haarlem hebben die dit mooie ambt landelijk en lokaal kunnen uitdragen.

Heel eerlijk had ik eigenlijk wel verwacht dat ik door zou zijn naar de laatste ronde en dat het een strijd zou worden tussen Bies van Ede en mijzelf. Is dat arrogantie? Wellicht, maar als je naar de feiten kijkt een logische conclusie. Zat ik er even goed naast!

Het Raarlems Dagklad zegt het volgende over mijn afgang:

"Qua statuur en literaire ambities steekt hij als dichter ver boven de meeste anderen uit en dan verwacht je niet op deze manier afgeserveerd te worden in een voorronde. Anderzijds sprak uit de selectie van zijn gedichten nul verbondenheid met Haarlem en ook anderszins maakte hij niet duidelijk waarom hij de stad graag zou willen dienen."

Wacht even! Ik denk dat het hier fout is gegaan. Als ik de rel, die nu online aan het ontstaan is, mag geloven, schijnt de jury tot haar conclusie te zijn gekomen om mij naar huis te sturen omdat de rest beter voordroeg (kan ik inkomen, maar het gaat om het produceren en publiceren van 6 gedichten in opdracht van de gemeente Haarlem) en omdat ik NIETS over Haarlem voorlas en NIET heb aangegeven wat mijn betrokkenheid bij de stad is. Dat klopt ook, want de opdracht was als volgt (zie email die de organisatie aan mij stuurde van de week):

Beste dichter,

Deze mail liet even op zich wachten omdat vorige week, op het laatste moment, een flink aantal aanmeldingen binnenkwam. Wij moesten een selectie maken.

Je bent geselecteerd als kandidaat voor het Stadsdichterschap, op vrijdagavond 12 oktober is de eerste ronde voor de verkiezing van een nieuwe Stadsdichter voor Haarlem. Bedoeling is dat je twee gedichten voordraagt, je bent geheel vrij welke dat zijn. De jury bepaalt uiteindelijk welke dichters doorgaan naar de volgende ronde. Deze kandidaten krijgen van de gemeente twee opdrachten mee.

Vrijdagavond 12 oktober 20:00 uur / Doelenzaal Bibliotheek Haarlem / Gasthuisstraat 32 (onder de poort door meteen rechts in de hoek de groene deur)

M.vr.gr.

Henriette Adema ( de Bibliotheek Haarlem) mede namens Frank Gorter ( Gemeente Haarlem / afdeling Cultuur & Economie) Eric Coole en Karlijn Waterman ( Stichting Literair Haarlem)


Ik heb me netjes aan de procedure gehouden, maar de jury heeft blijkbaar eigenhandig de regels veranderd tijdens het jury beraad.

U vraagt zich natuurlijk af of ik boos ben en beledigd? Ik moet u bekennen dat ik inderdaad na het jury rapport ben opgestaan en weggegaan. Ik had geen zin om een troostprijs in ontvangst te nemen die bestond uit een dichtbundel van alle stadsdichters van Nederland met tips over het schrijven van gedichten. Ik ben eerder verbaasd over de schijnbare reden waarom ik niet meer meeding. Ik hoop dat het jury rapport openbaar wordt gemaakt. Dat lijkt me meer dan logisch aangezien er aan het Stadsdichterschap van Haarlem een salaris van 3000 euro per jaar hangt. Helderheid en transparantie over de keuze van de jury is noodzakelijk als het om gemeentelijke belangen en gelden gaat.

Ik heb me er bij neergelegd dat de literaire voorliefde van Joost Mulder, Daan van der Valk en Willemijn Spook uitgaat naar 3 poezieliefhebbers en een kinderboekenschrijver. Helemaal niets mis mee. Als dit de 4 kanshebbers zijn, dan is het duidelijk waar de gemeente Haarlem haar prioriteit legt voor het vinden van een nieuwe Stadsdichter. Het moet toegankelijk en laagdrempelig zijn. Het moet rijmen en grappig overkomen. Ik kan daar niet aan voldoen en moet concluderen dat ik niet het niveau haal waar de andere dichters wel aan voldoen. Dat de beste dichter mag winnen, Bies succes!