vrijdag, juni 08, 2012

Lijstjes

Op initiatief van het Poëziecentrum en Boek.be worden de bestverkopende poëziebundels en –bloemlezingen van Vlaanderen maandelijks opgelijst in een top 10. Ik probeer minimaal 1 bundel per week te lezen en als het meezit 2 a 3. Zo las ik onlangs de nieuwe van Schoorl, een vertaalde Wigman, die van Harmens & De Leeuw en ben ik begonnen aan de nieuwe Lauwereyns. Op het lijstje van volgende week staan Kamfer en Boskma. Tot mijn grote schrik zag ik dat ik geen 1 bundel gelezen had van de top 10 die dus nu wordt samengesteld. Ik dacht eerst dat het alleen maar om Vlaamse bundels ging, maar Finkers stond er ook tussen(?) dus die vlieger ging niet op. Het zijn ook niet alleen maar "bekende" dichters of gouwe ouwen. Hoe kan dit dan? Misschien voel ik me niet zo aangetrokken tot het werk van de dichters die in deze top 10 staan, terwijl ik Lecompte juist wel weer te gek vind. Ik weet het niet, wel weet ik dat ik niet zo van boekenlijstjes houd, ik zal niet snel een boek gaan lezen omdat deze in een top 5 of 10 van het NRC, Parool, Volkskrant, etc. staat. Daar ben ik te eigenwijs voor, zo van: bepaal jij dat? Ik ga liever zelf op zoek naar poezie en romans die me kunnen bekoren en die zijn er helaas veel te weinig. Als ik 2 a 3 top bundels per jaar lees ben ik al heel blij. Maar goed, wie ben ik en who cares wat ik vind en zo is het maar net. Wellicht is het wel leuk om te vermelden om hoevel exemplaren het hier gaat gezien het feit dat de gemiddelde bundel van een doorsnee dichter ongeveer 400 a 500 bundels in totaal verkoopt (zoals ik). Dan kunnen we allemaal zien hoe weinig poeziebundels er eigenlijk worden verkocht in een land waar 800.000 mensen claimen wel eens iets te schrijven. Dat is best droevig. Waarom kopen deze mensen geen bundels vraag ik me wel eens af. Tijdens de Haarlemse Dichtlijn 2012 hoorde ik een dichter zeggen dat ze niets las omdat ze anders beinvloed raakt en niet meer eigen is. Ik hield mijn mond en ben naar huis gegaan om voor de 10e keer Sirkka Turkka's De Hond Zingt in zijn Slaap te lezen, doordrengt van Turkka ben ik aan mijn nieuwe project begonnen en weet je wat? Misschien wordt het wat.