zaterdag, juni 23, 2012

Festina Lente


Op de foto: Tom Zinger, Lucas Hirsch, Mohs Volke & Karlijn groet

In november 2002 had ik al mijn moed bijeen geraapt en betrad ik op een regenachtige dinsdag avond voor het eerst in mijn leven Cafe Festina Lente alwaar ik deel zou nemen aan de poezieslag. Sven Ariaanse zou er later nog een mooi verslag over schrijven (hier te lezen). Ik was in mei 2002 begonnen met het schrijven van gedichten toen ik mijn eindscriptie van Amerikanistiek had afgerond. Ik studeerde af op een vergelijkende studie naar De Vijftigers en The Beats en werd geraakt door beide groepen dichters en ging zelf aan de slag. Ik hoorde in de zomer over de poezieslag in Festina en wilde graag eens optreden. Ook wist ik dat Vijftiger Simon Vinkenoog in de jury zat en wilde hem graag eens iets vragen over zijn vriendschap met Allen Ginsberg. Zij hadden elkaar ooit in Amsterdam ontmoet in een jazz club die Bohemia heette. Joep Bremmers schreef er onlangs een geweldig stuk over in De Volkskrant.

Later bleek dat jazzclub Bohemia nu Festina Lente was. Toen ik in december weer in Festina was vertelde Simon Vinkenoog mij dit verhaal toen ik op hem af was gestapt tijdens de pauze en hij zei nog; "Weet je nou wat er zo mooi is aan dit verhaal? De plek waar ik jou nu ontmoet, Festina Lente, en de hand schudt is precies dezelfde plek waar ik in de jaren '50 Allen Ginsberg de hand schudde. Toen heette het hier Bohemia." Dit was een goed begin van mijn dichterschap dacht ik meteen. Ik dus optreden en stond tot mijn grote verbazing meteen in de finale die avond. Ik legde het af tegen Karlijn Groet waarmee ik samen met Tom Zinger en Mohs Volke later De Residentie zou oprichten. Ik vond het zo'n fijn sfeertje en plek om op te treden dat ik tussen 2002-2005 iedere avond ging kijken, luisteren en natuurlijk optreden. Ik heb nog nooit een avond gewonnen, maar stond wel een keer in de finale. De jaren dat ik rondhing in Festina heb ik een aantal dichters uit zien groeien tot dichters die nu het Nederlandse literaire veld beroeren. Zo ontmoette ik in Festina o.a. Pim te Bokkel, Bernard Wesseling, Erik Jan Harmens, Arnoud Rigter, ACG Vianen en slamheld Peter M. van der Linden. Nadat ik naar Haarlem verhuisde in 2005 ben ik niet zo vaak meer terug geweest maar weet dat er in de jaren erna veel goede nieuwe dichters zijn opgestaan. Kira Wuck en Ellen Deckwitz zijn twee mooie voorbeelden van dichters die het op het podium heel goed doen en knal goede poezie leveren op papier. Ik hoop dat het Festina Lente, dat zich onderhand legendarisch mag noemen, nog jaren door zal gaan, want we hebben deze plek nodig als het gaat om nieuw talent! Morgen is er weer een grote finale en ik ga weer eens kijken. Ik ken de finalisten niet maar hoop dat er weer een nieuw talent geboren wordt!