woensdag, mei 30, 2012

Zoo York wat flik je me nou?

Zoo York, wie kent het niet? Het legendarische East Coast skateboardmerk dat zo’n 20 jaar voor stijl, flow en hard knallen op een plank stond. Ik zeg stond, omdat bekend geworden is dat Zoo York verkocht is aan mensen die denken dat een skateboardmerk geen skateteam nodig heeft en dat skateboarden big business is en vooral hip and happening.

Sportzender ESPN interviewde Zered Bassett en die verwoordde het o.a. zo:

QUOTE

On a personal level, growing up in New Jersey, Zoo York held a very special and important place in the hearts of East Coast kids--it was OUR brand. It has been difficult watching the company's demise over the past few years beginning with their absurd series of Ashton Kutcher ads right up to present day Kate Upton ads. I long ago realized Zoo York was not, and never will be, what it was in the 90s and early turn of the century, but I took comfort in knowing that their skate team would always remain top notch.

UNQUOTE

Wat een drama, ik vraag me steeds vaker af waarom de grote financiële jongens hun hebberige klauwen slaan in iets dat ze verafschuwen.

Wat met Zoo York gebeurt, gebeurde ook met Vans.

QUOTE

In 1988 Vans original owners sold the company to an investment banking firm. The company has been sold several times since; most recently for $396 million in 2004 to Greensboro, N.C.-based VF Corp.

UNQUOTE

Waarom? Waarom houden we het niet klein? Waarom wordt alles gemeengoed en gevoerd aan het plebs, de hipsters en het trendvolgvolk? Waar is de tijd gebleven dat je aan iemand zijn schoenen kon herkennen dat hij skater was? NIEMAND droeg Vans in die tijd en dat was mooi en goed. Ik houd van klein en onbekend, een subcultuur die je nog oprecht een subcultuur mag en kan noemen. Stel je voor dat iedereen opeens Aussie’s gaat dragen omdat het hip en trendy is, niet omdat je van hakken houdt, maar omdat de Aussie in de Viva, Flair en andere ellendige tijdschriften wordt geplugt door een een of andere TREND WATCHER en / of stylist (lees jatter/jatster van andermans ideeen en eigenheid). Zucht. Eerst heb ik mijn Vans allemaal verkocht en nu moet ik toch echt mijn Zoo York shirts wegdoen. Gelukkig was er laatst iemand van Emerica en Altamont die grappend tegen me zei; ik ga zorgen dat ik je uit je Vans krijg, hier zijn je nieuwe Emerica’s en wat broeken en ik was blij als een kind van 8! Emerica en Altamont zijn nog steeds brands van skaters voor skaters en ik hoop dat dat zo blijft!