dinsdag, mei 22, 2012

De Haarlemse Dichtlijn - Erik Jan Harmens & Rick de Leeuw

(Rick de Leeuw & Erik Jan Harmens - De Haarlemse Dichtlijn 2012 - Haarlem - foto: Kleine Revolutie Producties).

De Haarlemse Dichtlijn is een Haarlems poeziefestival dat druk bezocht wordt door dichters uit het hele land om elkaar te horen voordragen. Ieder jaar is er een beroemde dichter die het festival opent. Dit jaar werd de opening verricht (donderdag 17 mei j.l.) door Erik Jan Harmens en Rick de Leeuw. Ik stond in het publiek toen Rick de Leeuw opperde dat iedereen wat naar voren moest komen omdat de techniek het af liet weten. Er stonden wat dichters en bezoekers bij de koffiebar te beppen en te leuten en dat veroorzaakte wat ruis op de lijn. Na wat gemor schaarde de groep bezoekers en dichters zich om Erik Jan Harmens en Rick de Leeuw. Tijdens het voordragen van enkele gedichten uit "Echte Mannen Scheiden Niet", klonken er geluiden van afschuw en gelach door de bovenzaal van horecabedrijf Stempels. Naast mij stond een dichter zich op te vreten over de gedichten die luidkeels door beide heren werden gedeclameerd. Dat was toch geen poezie! Wat een verschrikking! Waarop de dichter zijn biezen pakte om zich voor te bereiden op zijn eigen 15 minutes of fame op een andere locatie in de stad. Na het optreden van Erik Jan en Rick ben ik weer naar huis geslenterd en las het volgende verslag over hoe de rest van de dag was verlopen. Ik heb de rest van de dag gewerkt aan mijn nieuwe derde bundel "Dolhuis" die eind september, begin oktober bij De Arbeiderspers zal verschijnen. Het was een fijne dag.