vrijdag, april 20, 2012

USA Tour 18 & 19 april


Capa Highschool - Pittsburgh)

(Chatham University - Pittsburgh)

Met pijn in mijn hart ga ik deze ochtend Pittsburgh verlaten. Wat een stad, wat een mensen. Vooral Henri & Diane van The City of Asylum hebben mij diep geraakt met hun projecten. Kleine Revolutie Producties vond het namens alle dichters een grote eer om deel uit te maken van de gemeenschap die zij hebben opgebouwd in Pittsburgh. We will meet again, one day!

Gisteren was een geweldige dag. De mannen werden 's ochtends opgehaald om les te geven op de Capa Middle School in Pittsburgh. Een public school waar heel veel aandacht wordt geschonken aan de kunsten. Toen we binnen kwamen zaten er een stuk of 40 heel nieuwsgierige leerlingen op ons te wachten. Na een korte introductie mochten we aan de bak. De leerlingen (12-14 jaar) hadden allemaal gedichten van ons voorbereid en vuurden ongekend slimme vragen op ons af. Joost stak, ter inleiding van Het Duel, een geweldig verhaal af over de beef tussen Warhol en Rothko, waarna ik de kids een schrijfopdracht mocht geven voor thuis. Mocht ik binnenkort te horen krijgen dat ik mijn baan verlies, dan weet ik wat ik graag wil doen. Ik ga kijken of ik in Nederland workshops kan doen over poezie op scholen! Wat een geweldige energie kwam er uit de klas op ons af. Na de lessen sprongen we in de auto om naar Chatham University te rijden alwaar Helene college aan het geven was en waar we ook nog een voordracht zouden doen. Wat een prachtige campus! Ik had het idee dat ik rondliep in de roman The Secret History van Donna Tartt. Wederom een geweldig onthaal en een mooie lezing gedaan. In de namiddag hadden we vrij en 's avonds hebben we met de club van City of Asylum Thai gegeten en gezellig geborreld tot diep in de nacht op onze veranda. Nu is het tijd om de koffers te pakken en naar New York af te reizen. Daar staat The Netherland Club of New York te wachten!