woensdag, april 18, 2012

USA Tour 16 & 17 april


(Poets travel like kings & queens)

(The Zwaggerman - travelling in style...)

(This is New York....)

(Aankomst op JFK)

(The John Meister at his best, immer cool... & Jessica aan het haken - op weg naar Pittsburgh)

(Diner bij Henri & Diane Reese - sfeer, klasse en heel veel liefde voor kunst!!)

(City of Asylum street..... zo ontzettend imposant!)

(B&B zoals het heurt...)

(Zit ik nu mijn stukje te tikken)

Paniek! (heel eventjes maar) we hebben ons vergist in de vluchttijd naar Pittsburgh en komen er bij het ontbijt in New York achter dat we heel rap naar het vliegveld moeten. Iedereen pakt snel-snel zijn koffer in en Jessica regelt vervoer naar JFK. We gaan in stijl dit keer, er stopt een grote witte limousine voor et hotel en we stappen lachend en joelend in, man wat gaaf! Ik hoor de PVV al vloeken, linkse hobby's kosten veel te veel geld! Anyhoe, we arriveren precies op tijd en nemen de vlucht naar Pittsburgh. Na ruim een uur gevlogen te hebben landen we in een totaal andere wereld op het vliegveld van Pittsburgh alwaar we worden opgehaald door Henri Reese. We worden van het vliegveld naar de plek gebracht waar we de komende dagen zullen optreden. De buurt heet The Mexican War Streets, een buurt, zo zal later blijken, die in 40 jaar tijd mede door de inzet van Mr & Mrs Reese is opgeknapt en omgetoverd tot een klein cultureel paradijsje. Henri Reese en zijn vrouwe Diane runnen The City of Asylum, een organisatie die plek biedt aan gevluchte schrijvers en dichters. Henri en zijn vrouw kochten in de loop van de jaren huizen op in de buurt waar mensen uit alle delen van de wereld een nieuw bestaan konden opbouwen.

We kregen een kleine rondleiding in de buurt en eerlijk gezegd was en ben ik zo onder de indruk van Henri, Diane en de rest van de organisatie dat ik woorden te kort kom. Leest u hier een verhaal over dit geweldige project. Deze mensen waren o.a. te gast in Pittsburgh omdat ze hun leven niet zeker zijn omdat ze schrijver en of dichter zijn, iets wat ik me niet kan voorstellen:

Huang Xiang, China, 2004-2006

Horacio Castellanos Moya, El Salvador, 2007-2009

Khet Mar, Burma, 2009-2011

Israel Centeno, 2011-2013

Na een imposante rondleiding waren we allemaal wat stil geworden en werden we naar onze slaapplek gebracht. Erik Jan, Jessica, An-Sofie Kesteleyn (let op deze dame! is een geweldige jonge fotograaf die het helemaal gaat maken!) en ik slapen in een geweldige b&b. Het is een oud bordeel en het pluche knalt om je oren, maar man wat een geweldige porche heeft dit huis. Het was tussen de 25 en 30 graden gisteren en we hebben voordat we naar een diner gingen die avond, heerlijk lui over het park uitgekeken.

Rond de klok van 19.00 werden we bij Heri en Diane thuis uitgenodigd voor een diner met alle buurtbewoners die hun huis ter beschikking stellen voor het huiskamerconcert van vanavond. Ik wist niet wat ik zag toen ik binnen kwam. Een loft vol kunst lachte ons toe. Wat een avond, een warmte en gastvrijheid. Er werden gedichten gelezen, er werd gegeten, er werd gepraat. New York, eat your heart out! Pittsburgh is the place to be! Na een geweldige avond zijn we tot laat op onze porche gaan zitten en hebben geweldig gelachen. Joost aka The Swaggerman heeft ons uitgebreid college gegeven over de beef tussen Rothko en Warhol. Het leek alsof we bij De Wereld Draait Door zaten, maar dan in Pittsburgh. Wat een dag!