woensdag, september 21, 2011

Paul & Detroit

Get Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.


Zondagavond heb ik met veel plezier gekeken naar Paul Rosenmöller's het land van Obama - Detroit, stad in verval dat de Ikon uitzendt op Nederland 2. Je werd door Paul door de arme wijken van Detroit geleid en ondanks de algehele misere die Paul ons voorschotelde bleken er toch nog inwoners van Detroit te zijn die de hoop niet hadden opgegeven. Maar het moet gezegd, Paul schetste in deze aflevering een zwarte, barre toekomst voor deze ooit zo booming stad. Ik schrijf dit stukje omdat mij het gevoel bekroop dat Paul eigenlijk alleen maar het (aller) slechtste dat Detroit te bieden heeft, heeft belicht zodat er naar mijn idee wederom een heel slecht plaatje wordt geschetst van Detroit en dus wellicht de Verenigde Staten. Je zou bijna denken, en ik spreek hier voor mezelf, dat Paul zo graag wil laten zien wat er allemaal wel niet mis is met de Verenigde Staten en dus het kapitalisme.

Ik kreeg het idee dat Paul zijn gelijk probeerde te halen en voorbeelden zocht om zijn persoonlijke, ietwat linkse visie op de wereld kracht bij te zetten. Vind ik persoonlijk geen objectieve nieuwsgaring, iets wat ik wel van de Ikon zou verwachten.

Ik ben persoonlijk nog nooit in Detroit geweest, wel dit jaar nog in de staat Michigan waarin Detroit ligt. Inderdaad is Michigan zwaar getroffen, maar het was niet allen maar ellende en zwartgaligheid wat ik daar aantrof.

Ergens vorig jaar stuitte ik per ongeluk op een zeer fijne documentaire over Detroit gemaakt door niemand minder dan Johnny Knoxville met de titel Detroit Lives (1 t/m 3). Hij deed dit in opdracht van schoenenmerk Palladium (u weet wel die schoenen die hip waren ergens halverwege de jaren '90). Knoxville laat in deze documentaire zien dat Detroit inderdaad in verval is geraakt maar dat er allerlei nieuwe, positieve en vooral frisse initiatieven worden ondernomen om de stad weer leefbaar te maken. Ik heb voor het gemak het eerste deel beneden gepost en u kan hier deel 2 & 3 bekijken.

Het rare van Paul's documentaire is dat je hier bijna niets van terugziet en dat vind ik zo jammer. Was het niet heel mooie geweest als Paul twee kanten van het verhaal had verteld, want dat is nog steeds het idee achter Amerika, de "yes we can" en "reinvent yourself" mentaliteit waarmee het land zo groot is geworden. Ik ben benieuwd waar Paul de komende weken mee aan gaat komen. Detroit was in iedergeval niet zijn beste documentaire tot nu toe.