dinsdag, mei 31, 2011

Ledig House 30 mei 2011


(Midnight in the magic garden).

Het is hot, Paris Texas hot! Ik denk dat het rond de 35 graden is en de locals wisten te melden dat het uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar is. Ik draai Ry Cooders “Paris Texas” op mijn laptop omdat het zo goed past bij de omgeving en het weer. Mijn onlangs overleden schoonvader was verzot op Ry Cooder en nu begrijp ik waarom, Jos, deze is voor jou mijn vriend!

Gisteren avond was het warm tot laat in de nacht, geen tijd om op tijd naar bed te gaan dus. We hebben met de hele club onder de sterrenhemel gedebatteerd, gesproken en gelachen. Ik weet nu alle ins – and outs van de New Yorkse literaire scene, alle recensenten, agents, redacteuren, schrijvers en kunstenaars zijn re revue gepasseerd en ik weet precies wie het met wie doet en ook hoe….. Het is net Amsterdam / Nederland. Ik heb hard moeten lachen en ben dan ook blij dat ik lekker in Haarlem woon, kan je rustig en anoniem je gangetje gaan. Ik stond er van versteld dat het hebben van een goede agent je carriere als schrijver kan maken of breken. En wat een geld wordt er in de VS verdiend met het schrijven van een roman. Als je je boek weet te verkopen kan dat aardig in de cijfers lopen. Ik heb bedragen gehoord waar je een dikke villa in Wassenaar van kan kopen, echt! Uiteraard gold dat niet voor dichters, die worden bijna niet meer door de grote jongens uitgegeven. Tenzij je een kanon van een dichter bent als John Ashbery bent (die trouwens om de hoek woont, in Hudson). Dat moet je zelf maar doen, of bij kleine uitgeverijen gaan kijken wat ze voor je kunnen doen. We hebben het goed als dichters in Nederland!!

Anyhow, mijn verblijf zit er bijna op, maar de dagen zijn nog steeds zo mooi en intens als de eerste dag dat ik hier arriveerde. Het verschil is wel dat ik helemaal tot rust ben gekomen en mijn lijf weer voelt zoals het moet zijn, kalm, ontspannen, uitgerust en positief. Energie mijn vrienden, zo belangrijk! Ik ben op dit moment bezig om mijn manuscript van Freak Show af te schrijven, precies op tijd, want er dienen zich alweer twee nieuwe projecten aan die ik thuis eens rustig ga onderzoeken op haalbaarheid.

Voor nu een dikke zoen en aaizwaai!

Love!