maandag, mei 30, 2011

Ledig House 28 & 29 mei 2011


(Oh my the sky).

Het was zaterdag ruim 30 graden en we besloten om een lazy morning / afternoon in Hudson te doen. Tim en ik hebben een kappertje gepakt en dat was een hele ervaring. De kapperszaak heet “The Hip Hop Chop Shop”. De winkel wordt gerund door Low Key (Loki), een jonge Afro-Amerikaan die naast kapper, muzikant, kunstenaar en schrijver is. Hij is begin dertig en heeft al een leven als Air Force Marine achter zich. Een totaal relaxte vogel die zijn leven goed op een rijtje heeft. Je maakt het niet vaak mee dat je bij de kapper zit en de hedendaagse Europese en Amerikaanse literatuur de revue passeert. Dit soort momenten en ervaringen vind ik geweldig, mijn vrouw noemt het “mojo” and I love it! Gesmolten teruggereden en in het zwembad geploft om ’s avonds heel ontspannen op de veranda te dineren. Tot laat in de avond / nacht zitten beppen over redigeren, redacteuren en wereldliteratuur.

Op dit moment logeert er een redacteur van Penguin / Viking bij ons. Ze zit al meer dan 25 jaar in het vak en werkte onder andere met Saul Bellow. Ze had een berg aan anekdotes en grappige verhalen over schrijvers en dichters. Ook heeft ze aan de vertaling van De Ontdekking van de Hemel gewerkt. Wat ons op de Nederlandse literatuur bracht. De Amerikanen en Argentijnen die aan tafel zaten moesten eerlijk bekennen dat ze niet veel Nederlandse schrijvers kennen, ik heb ze een lijstje gestuurd met boeken die ze wellicht leuk zouden vinden. De Ontdekking van de Hemel is al door een aantal schrijvers op Amazon aangeschaft. Hoe cool is dat!

Vandaag vroeg opgestaan omdat het al snel weer snik heet werd. Hardgelopen en fijn wat rondjes in het zwembad gezwommen. Vervolgens met iedereen uitgebreid de lunch genuttigd, blue berry pancakes, french toast, omelet Mont st. Michelle en koffie, wow! Hoe gezellig.

Nog een kleine week en dan reis ik weer terug naar Haarlem. Ik heb nog een weekje dus ik zal niet gaan zitten snotteren en in het verleden spreken, maar wat een plek, ervaring en mensen!

Voor nu, adieu mes amis!