vrijdag, mei 27, 2011

Ledig House 26 mei 2011


(Alles van waarde....)

Summertime, when the living is easy….. deze regel uit het geweldige nummer “Summertime” uit Gershwin’s Porgy & Bess, dwarrelt door mijn hoofd vandaag. Soms heb je dagen in je leven die je nooit meer vergeet, voorbij wil laten gaan en geheel intens wilt beleven. Vandaag is zo’n dag. Vanochtend vroeg opgestaan en fijn ontbeten met fruit, bessen en nog meer fruit. Vervolgens met een club van vier schrijvers op ons gemak naar Hudson gereden om, tja om wat te doen eigenlijk. Niets, helemaal niets! Eerst een sterke bak organische koffie gehaald en vervolgens al babbelend Hudson in gewandeld. Hudson kent 1 winkelstraat met allemaal antiekzaken en designwinkels. Dat is leuk neuzen en kijken. Enfin, na een half uurtje was het tijd om te lunchen en so we did. Paul, een andere schrijver kwam toevallig langswandelen en schoof gezellig aan.

De middagtemperatuur was ondertussen opgeklommen tot een kleine 30 graden en er stak een fijn briesje op. Rond 14.30 weer richting Ledig House getuft om in het zwembad te springen om af te koelen. Vervolgens een kijkje genomen in de volle koelkast en met 3 andere bewoners een 2e lunch genuttigd op de veranda. Vervolgens een stoel onder de appelbloesem geplant en fijn gelezen. Summertime…. Wat een leven! Nog een weekje en dan reis ik weer terug naar het Haarlemse en zal ik mijn manuscript zo goed als af hebben. Man, ik ga het hier missen…..

En nu nog even het beloofde afvalgedicht dat ik gisteren vergat te posten.

Adieu mes amis!

I'm put together beautifully
Big wet bottle in my fist,
big wet rose in my teeth
I'm perfect piece of ass
Like every Californian
So tall I take over the street,
with highbeams shining on my back
A wingspan unbelievable
I'm a festival, I'm a parade

- The National – All the wine -


Mensenmens

Voor F.Starik


Als je niet drinkt denken mensen dat je met de auto bent
Ik heb geen rijbewijs
De man tegenover mij in de trein
heeft een afwezige blik in zijn ogen en gaapt wat
Misschien is hij moe, verloor hij vanochtend zijn vrouw, man, kind, hond
Geen kat, want hij is geen kattenmens. Dat zie je meteen
Misschien is hij gewoon hoe hij eruit ziet
Moe, leeg, hol kinderloos, zonder liefde
Zijn schoenveter zit los en ik zeg niets
Ik ben een voorstander van eigen verantwoordelijkheid
Misschien valt hij straks plat op zijn neus omdat hij
te lodderig is om op te merken dat zijn veter loszit
Gebeurt er tenminste een keer eens iets in zijn leven

Op station Duivendrecht ligt een dode duif op het perron
Ik word verdrietig van dode dieren omdat ze eenzaam ogen
Van sommige dieren word ik zenuwachtig
Van knaagdieren bijvoorbeeld en van Bonobo apen
Die neuken om conflicten op te lossen
Dat zou wat zijn in de grote mensenwereld
Stel je voor

Ik ben geen mensenmens en eet geen dieren
Ik ben een festival, ik ben een parade waar ik de muziek
zo hard uit de geluidsinstallatie laat schallen
dat de vrolijke bezoekers niet in staat zijn met elkaar te praten
Doventaal en telepathie zijn de enige mogelijkheden om te communiceren
Neuken mag ook, zelfs als het niet uit de hand dreigt te lopen

Lucas Hirsch