donderdag, mei 19, 2011

Ledig House 16, 17 & 18 mei 2011

Spring Street, Prince Street, LaFayette Street, Bowery, Broadway, Broome Street en weer terug. Oftewel, The Lower East Side, Greenwich Village, SoHo, NoHo en East Village, babi! Wat een geweldige buurten. Relaxte sfeer, leuke en vooral kleurrijke mensen (deed me denken aan Amsterdam eind jaren ’90) en fijne boekwinkeltjes en andere uitdragerijen waar het goed shoppen is. Maandag middag aangekomen in een regenachtig Manhatten en eerst mijn slaapplaats opgezocht. Vervolgens mijn rugzak gedumpt en de buurt verkend. Uiteraard even een bezoekje gebracht aan Shakespeare & Co., een boekwinkel op Broadway waar altijd wel iets interessants te vinden valt. Ook deze keer en ik nam Jean Paul Sartre’s Existentialism and Human Emotions mee. Terug geslenterd in de regen naar mijn kamer en ’s avonds gegeten met mijn gasten. Het is wel even wennen als je net 10 dagen totaal ontstad bent en vervolgens uitstapt op Penn Station. Wham, bam in your face!!

Enfin, de volgende ochtend naar mijn afspraak gegaan om een project te bespreken, destinatie Rockefeller Plaza. Na een fijn gesprek richting Central Park gestiefeld en hier en daar wat plaatjes geschoten om vervolgens via 8th Avenue, totaal afgemat, naar Penn Station terug te wandelen. 8th Avenue heeft iets groezeligs en een totaal andere vibe dan 7th, 6th en natuurlijk 5th. Dat groezelige spreekt me wel aan, maar moest wel een beetje uitkijken waar ik mijn camera tevoorschijn haalde om een foto te maken.

Toen ik rond 18.30 weer in Hudson de trein uitstapte merkte ik pas hoeveel ik up state New York had gemist. Ik werd afgehaald door schrijver Tim Woodward en we waren net optijd terug voor het avondeten dat iedere avond wordt bereid door chef Rita en keer op keer weer een aangename verrassing is.

Vandaag, woensdag, meer regen en dus perfect weer om hard aan het manuscript te werken. Ik heb onderhand 45 gedichten over en ga de hoofdstukken de komende weken indelen om vervolgens de gedichten weer te herschrijven tot het een rond en fijn geheel is geworden. Hieronder nog een werkje dat de eindstreep niet heeft gehaald. A je to!

Nr. 43.

Op een dag klopt het beeld dat je hebt van

jezelf niet meer met die je ziet in de spiegel.

- Hester Knibbe -


Op een dag klopt het beeld dat je hebt van

jezelf aan met de vraag of je even naar buiten

wilt komen om het mano a mano bare knuckled

uit te vechten

De Marokkaan in jezelf dreigt en zweert bij Allah

je bij de neus te nemen, je oppaszus te zijn, een gebbetje uit te halen

dat zijn weerga niet kent, maar dat mag je niet zeggen

want dat deden ze ook in de oorlog, met de joden, want Job Cohen zegt dat

en die is een jood en die mag dat zeggen. Dikke zucht

dikke trut. Toet toet boing boing Kokkie en Peppie, Peppie en Kokkie, hopla d’r op!

Daar heb je Joppie en malle Geert! Geef ‘m een meppie, pats op z’n kop!

Links hoekt met rechts en rechts hoekt met links. Poeier op je giechel

punter in je kruis. Halleluja happy days! They drop like flies

Gebed voor een waardeloze dichter; twee mooie regels en de rest

wordt in de ramsj gedaan. Amen! een woord dat niet beschermt

voor wat ik jou nou heb aangedaan, voor de verwarring

die ik zaai door Hitler mijn gedicht binnen te fietsen. Oh en ah! Met deze

gedichten win je nooit prijzen, word je vakkundig afgeserveerd door de kenners

van het genre dat we poëzie trachten te noemen

Tweestrijd, Wettkampf, mein Kampf! zou je bedoelen, bitch! Nog meer oh en ah!

Wat zou jij raken als je met jezelf zou matten? Nou? Wees nou eens eindelijk eerlijk!

I'm gonna knock you out (HUUUH!!!)

Mama said knock you out (HUUUH!!!)

Dit gedicht speelt zich af in een sfeer van losliggende, ietwat

naar populisme riekende morele normen en waarden waarbij

fysiek geweld, zij het in zichzelf gekeerd en niet naar buiten tredend

aan de oppervlakte dreigt te komen. Dit gedicht is een Nederlander

Het dreigt banaal te worden, in futiliteiten te verzanden. Ralph Inbar

kom er maar in! Patty doet een detox

Het fulmineert tegen iedereen die het gordijn opzij wil trekken

Dus we slaan d’r op, hoera! klopjacht, kristalnacht, alle machtig prachtig!

We spreken als door een tralievenster als ik heb gevochten

een hostie in het vuur heb uitgebraakt, een rondgang langs deze plek forceer

Loutering, mother fucker! prevel en mijn tanden in mijn handen tel


Lucas Hirsch