maandag, mei 16, 2011

Ledig House 15 mei 2011




(Strike a pose).


De lezing in het Art Omi centrum was geslaagd en de opkomst goed. Op de vraag of er Nederlanders in de zaal zaten, waar ik een NO op verwachtte, kwam een onverwachts JA! uit de zaal terug. De JA! was afkomstig van een Nederlandse New Yorker, of een New Yorkse Nederlander, de persoon in kwestie werkt voor Christie’s en had net een huis in de buurt gekocht. Na de lezing handen geschud en uitgebreid gesproken over kunst, werk en natuurlijk New York en de Hudson Valley. Na de lezing met onze gasten van Archipelago Books op de veranda gezeten en over, u raadt het al, boeken en uitgeven gesproken. Archipelago geeft vertalingen uit en dat doen ze op een prachtige manier. Alle opbrengsten van de boekverkoop gaat direct weer de uitgeverij en de auteurs in. Jill en Erin, chapeau voor jullie fantastische werk! Om een aantal Nederlandstalige auteurs te noemen die ze uitgeven; Gerbrand Bakker, Couperus, Hugo Claus, etc. Na de sessie op de veranda weer aan het pokeren geslagen, dit keer Texas Hold’m geleerd. Fun, fun, fun!

Vanochtend regende het, vanmiddag regende het en nu regent het nog steeds. Normaliter ben ik daar niet happy mee, maar als je in je kamertje zit te schrijven en de seringen en appelbloesems geuren je kamertje in door de regen, dan maak ik wel een uitzonedering, no worries. Aan het einde van de middag Hudson in gereden met Rich om Jane Eyre te zien. Was een beetje een tegenvaller, meer een chick flick. Anyway, morgen naar The City om wat mensen te spreken en dinsdagavond weer back in town. See ya! Oh en hierbij nog een gedicht dat vannacht is gesneuveld:

Nr. 28.


Voor Delphine Lecompte

Ze zegt dat het haar niet lukt om de dagen te structureren met vlees en patatten

Dat ze gedichten uit haar hoofd leert om de buitenwereld te duiden

Dat ze brieven aan zichzelf schrijft en ondertekent met Thomas

Ze wenst zich een vriend met telkens nieuwere en interessantere zelfmoordplannen

Zeggen is doen. Pull the trigger, bitch!

Dichters stelen als de raven

Ik beken, maar geloof niet wat ik zeg

Aap, noot, mes. Wat klopt er niet in dit plaatje?

Mijn conflict? Mijn levenssfeer doordrenkt met een bizarre logica

van angst en dood

Het dichterschap

niet romantisch, wel neurotisch

Lucas Hirsch