woensdag, april 21, 2010

BAM!!!

The National - Fake Empire


The National- Apartment Story

Soms, heel heel soms word ik oprecht tot in het diepst van mijn zijn geraakt door kunst. Ik beken, het gebeurt zelden, maar als het gebeurt dan sta ik op losse schroeven en kan het een aardverschuiving tot gevolg hebben mbt hetgeen ik zelf aan het schrijven ben. Heerlijk vind ik dat. Zo ben ik al een aantal weken in de ban van The National. F. Starik had me een aantal jaren terug al op dit bandje gewezen en onlangs kwam vriend Jeroen wederom op de proppen met Boxer, voor nu de laatste plaat van de band. Er schijnt een nieuwe aan te komen. The National dus (ja ik weet het, ik hoor u denken, komt 'ie nu pas mee), want tjonge wat is het een fijne band! Het kwam plots binnen zeilen toen ik The Road van Cormac McCarthy aan het lezen was in de trein met mijn Ipod op. Ik had Boxer op 100x aanraden van Jeroen gekocht en BAM!! Daar was de muziek. Ik weet niet of het de combinatie was van dit waanzinnige boek en de muziek, maar het kwam binnenzetten als een vrachttrein! Ik vind The National een mengelmoes tussen Coldplay, Radiohead en The Tindersticks met een vleugje Joy Division, maar dan ook weer niet....

Een rare ervaring, maar eentje die weer een nieuwe verbinding in mijn hersenpan heeft veroorzaakt en net even alles in een ander daglicht heeft gezet. De laatste keer dat dat gebeurde was toen ik A Love Supreme hoorde van John Coltrane en toen ik in Barcelona de schilderijen van Miro stond aan te gapen.

Met het lezen van gedichten gebeurt het helaas te weinig. Ik denk dat ik de bundels en gedichten die van blijvende invloed op mijn werk zijn geweest op twee handen kan tellen. Misschien moet ik eens een lijstje gaan bijhouden. In iedergeval staan de gedichten Kinderen van H.H. ter Balkt, Totaal Witte Kamervan Gerrit Kouwenaar en De Dag van Gerrit Kouwenaar in de top 5. En oh ja, dat ene gedicht dat ik op mijn Ipod heb staan dat Remco Campert voorlas ter gelegenheid van de 5-Tijgers bundel waar ik de naam niet van weet!!!! WIE HELPT MIJ!!! Waarin Campert een rijtje vergelijkingen aangeeft en eindigt met; Zo mooi is jouw lichaam. Hij heeft het over het zachte lopen van de obers in het koffiehuis en het blinkende kasregister, etc. Ik zou zo graag dat gedicht willen lezen....

ps. Heb ook maar meteen The Black Keys, Dan Auerbach (solo), The Soft Pack en The Constantines gekocht en grijs gedraaid. Tjonge wat een hoop fijne muziek!!