woensdag, maart 24, 2010

Wonen naast studentencorps ware hel



Wonen naast studentencorps ware hel

Kotsen, pissen en schreeuwen onder het raam

De Gooi en Eemlander - 23 maart 2010

SAMENVATTING

Onlangs werd de sociëteit van het Amsterdamse Studentencorps anderhalve week gesloten. Dat gebeurde na vechtpartijen onderling en met de politie. Buren klagen al langer over het kotsen, pissen en schreeuwen onder hun raam.
Mariecke van der Linden en haar man en kind verhuisden zo'n twee jaar geleden naar de Warmoesstraat in Amsterdam. Drie etages in een gerenoveerd pakhuis, het kost een paar centen aan huur en in de inrichting ging ook nog een klein kapitaal zitten. Volgende maand verhuizen ze weer. Van ellende. De bieromzet in de sociëteit van het Amsterdamse Studentencorps is de grootste in de stad en een deel van de drieduizend leden rookt graag een sigaretje en dat moet tegenwoordig op straat. Van der Linden: ,,Jonge vrouwen, scheel van de drank, hangen het viswijf uit. Jongens staan te kotsen en pissen en schreeuwen. Zeker tijdens de introductieweek gaat dat de hele dag door. Dan heb ik Koninginnedag op mijn stoep.''


Studentenlulletjes

Regelmatig belde Van der Linden de politie, ook die keer dat een Marokkaan van zijn fiets werd gesleurd in elkaar werd geslagen. Van der Linden: ,,Het is treurig, maar dat soort studentenlulletjes moet de toekomstige economie, het land gaan besturen. Misschien word ik nog wel eens geopereerd aan mijn heup door de jongen die nu onder mijn raam mijn dochter uit haar slaap houdt.''

Tijdens de NIA-week, een traditionele feestweek begin februari, liep het 'uit de klauwen'. In de loop van de week verrichtte de politie doorlopend aanhoudingen wegens overmatig drankgebruik en tijdens het slotfeest op vrijdag 5 februari ging het helemaal mis.


Tja wat zal ik zeggen? Je mag ook niets meer als corpsstudent. Even zonder gekheid. Ik ben zelf lid geweest van deze tent en ik moet eerlijk zeggen dat er wel eens wat fout ging. Ja er werd heel hard gezopen en wel eens geknokt en ja er werd wel eens gelald op straat, maar dat is niet alleen corpsbal eigen. Ik bedoel, wel eens op een willekeurige avond in De Warmoesstraat geweest en een groepje Engelsen tegen het lijf gelopen die iets te diep in het glaasje hebben gekeken? Nee? Nou ik heb er om de hoek gewoond en de politie zei altijd; wen er maar aan, u wilt in het centrum wonen! Of wat dacht je van al die voetbalidioten die constant het Liedseplein en / of Rembrandtplein slopen? Gaat Ajax dan ook dicht? Of wat dacht je van Frankrijk in de Spuistraat? Waar drank is is ellende, klaar.

Wat denk je zelf mevrouw Van der Linden + familie als je in een van de meest beruchte buurten van de wereld gaat wonen, dat het 's avonds stil is op straat? Ik zie het al voor me, (mevrouw is volgens Linkedin "Independent Music Professional/Opera Composer"), de familie gaat huizen kijken, tjonge, nou hier kom ik tot rust, laten we dit maar kopen. Nee? Lijkt me ook niet. En tjee, er is een MAROKKAAN in elkaar geslagen, WOW! Schokkend! Wereldnieuws! het zijn ook nog allemaal EXTREEM RECHTSE RAKKERS, maar dan wel zelf lekker generaliserend het volgende zeggen:

,,Het is treurig, maar dat soort studentenlulletjes moet de toekomstige economie, het land gaan besturen. Misschien word ik nog wel eens geopereerd aan mijn heup door de jongen die nu onder mijn raam mijn dochter uit haar slaap houdt.''

Kortom, je ziet dat het allemaal komt door het rookverbod... Ik hoorde laatst dat het corpsbestuur (lees de senaat), zo stom is geweest om akkoord te gaan met het rookverbod op de societeit, de societeit is een besloten vereniging moet u weten, dus dan denk ik, daar mag je alleen binnen als je lid bent, dus dan bepaal je zelf wel onderling of je er mag roken of niet, toch? Nee, blijkbaar mag je dus ook niet meer roken op de societeit, dus ga je buiten staan, met je dronken kop en dan fietst er toevallig een Marokkaan langs (er fietsen wel meer mensen langs volgens mij) en dan wordt er eens iets gezegd, en dan is het knokken geblazen en dan zijn het de corpsballen weer.

Anyhoe, het gaat om een hele klein groepje idioten en opnieuw moet ik bekennen dat ik in mijn tijd de types ook kende, grote bek, graag vechten, etc. De vrouwen netzo slecht, uit Het Gooi, Aerdenhout, etc. Grote bek, arrogant en rijke pappie en mammie. Maar we hebben het over een vereniging van 3000+ leden en het grootste deel is ok, merk je niets van, voel je niets van, kunnen je buren zijn of zelf BN-ers (Beau, Henk Spaan, Frits Bolkenstein, Freek de Jonge, etc. etc.) Dus ik vind het een beetje overdreven allemaal. Maar we leven nu eenmaal in een samenleving waarbij we graag groepen stigmatiseren. De nieuwe Marokkanen zijn de corpsballen! En daar mag ik het mee doen. Wow, ik ben een Marokkaan!! Dat voelt goed man!!