donderdag, december 17, 2009

Kakkers en Dijkers

Honda SS50

Toen ik op het Willem de Zwijger College te Bussum zat tussen 1987 en 1994 was het hip om een viertakt brommer te bezitten. Je reedt als 'kakker' (en dat was ik) op een Honda SS50, CD of C50 en als 'Dijker' (lees Sjonnie, Donnie, Tonnie & Anita) op een tweetakt, dus een Honda MT, MB, Kreidler of Zundapp.

Het was vaak oorlog tussen de Kakkers en de Dijkers in Bussum. Althans, de Kakkers werden altijd in elkaar geslagen door de Dijkers. Bij het hockeyveld, bij het kakkers Café de Koperen Kraan en bij, ach, het gebeurde overal. Anyhoe, waar ik heen wil met dit verhaal. In het NRC las ik van de week een leuk stukje van Harry de Winter waarin hij pleitte voor het verbod op tweetakt motoren en de massale aanschaf van viertakt. Harry! Je bent een held, als je dan ook nog de Dijkers van nu kan inruilen voor, uhm, tja voor, voor wat eigenlijk? Dan ben ik je erg erkentelijk. Lange leve de groene Kakkers van Bussum!


/