vrijdag, november 06, 2009

Today



Even een kort berichtje, gewoon om te melden hoe ik me vandaag voel. (Heb er een tune bijgezocht dat de lading enigszins dekt, Underworld & Moby, soundtrack van The Beach). Toen ik opstond, gaar, maar ok geslapen. We hebben een nieuw bed, 2,20 bij 2 meter. Heel fijn. Enfin, gisteren avond met stadsdichter Sylvia Hubers, violiste Suzanne Groot en de voltallige redactie van het Raarlems Dagklad naar het immer pittoreske Spaarndam afgereisd (is om de hoek). We werden netje opgehaald door organisator Fred Dukker en redden al bepppend van Haarlem naar Spaarndam, onderwerpen: katten, politiek, het CDA en uiteraard Bach.

Bij aankomst bleek al snel dat de plek waar we op zouden treden klein, edoch knus was. Er was dus weinig publiek nodig om het zaaltje te vullen. Maar het publiek bleef weg, hoewel, er kwam precies gezegd 1 iemand opdagen. We waren dus met 3 mensen van de organisatie, 1 bezoeker, de voltallige redactie van Het Raarlems Dagklad, 1 violist en 2 dichters. Dus. Toen ik rond 23.00 thuis kwam, vroeg mijn slaapdronken lief hoe het was geweest. Ik antwoordde dat ik het geweldig had gevonden. Omdat het, ondanks het uitblijven van publiek, een hele leuke en gezellige avond was geworden. Suzanne speelde werkelijk prachtige stukken van Bach (check deze dame, ze heeft het coolste project van Haarlem bedacht sinds jaren!, zie hier). Naast het feit dat ze mooie stukken speelde vertelde ze ook het een en ander over Bach, liet ze zijn originele handschrift zien naast de moderne versie en toonde zo dat je de emoties van Bach af kon lezen aan het feit dat hij sommige lijntjes dikker dan wel dunner had aangegeven in het notenschrift (ben even kwijt hoe het heet dat je aangeeft dat er zachter, harder, in tempo, etc. moet spelen). Ze sloot de avond af met een stuk waarvan ik echt van ondersteboven ben. Ik krijg nog via de mail te horen wat ze precies speelde, maar het ging erom dat Bach een tweestemmig stuk had geschreven in C minor (als ik het me goed herinner) waarin je een hartslag als ondertoon hoort. Holy moly! Het doel van Suzanne is mensen met Bach in aanraking te laten komen, Bach heeft volgens haar een helend vermogen, het zet harten open, nou ik kan u vertellen dat de mijne opener dan open stond. Allememaggies Bassie!

Anyhoe, Sylvia las nieuw werk voor uit de bundel “Vandaar dit huwelijksleven” die 14 november om 16.30 uur in Athenaeum Boekhandel wordt gepresenteerd. Mooi werk! Ook het korte absurdistische werk van mevrouw Hubers is te gek. Zelf nog wat nieuwe werkjes gedaan en dat was wennen. De avond werd afgesloten met het hartslag-stuk van Bach en we werden weer netjes afgezet in Haarlem.

Bach is helend. Klopt. Een geweldige avond, check!