donderdag, oktober 08, 2009

Cosmox recensie Tastzin?

Op bestel-site Cosmox vond ik een mini recensie van Hans Groenewegen. Dit is wat hij schreef:

Hirsch (1975) droeg zijn tweede bundel op aan een in Auschwitz vermoord familielid Beatrice Hirsch. Hij besluit de bundel met een prozabrief aan haar. Hij zoekt bij haar vrede voor zijn vader, die een tweede generatiekind is. Aan de door de jodenvervolging belaste vader is een cyclus gewijd over een bezoek aan Berlijn om daar de sporen van vermoordde familie te vinden. Tussen deze met dood en vernietiging geladen polen tast Hirsch in korte gedichten met licht ontsporende zinnen naar een verzoend leven. Hij maakte constante dreiging, neigingen en pogingen tot (zelf)destructie scherp voelbaar. Leesbaar wordt hoe geweld doorwerkt tot in de derde generatie. Hij bouwt hiermee voort op de thematiek van zijn debuut. De naam Beatrice doet aan de gestorven geliefde van Dante denken. Met de vele motto's is zo een literair constructie geschapen om de persoonlijke geschiedenis vorm te geven. Aangrijpende bundel.

Toch fijn als er iemand de moeite neemt iets te zeggen over je tweede kindje. Maar ik vroeg me plots af hoe dit is gegaan. Schrijft Hans Groenewegen uit zichzelf dit soort stukjes omdat hij vindt dat dit op Cosmox gezegd moet worden, of is Hans een broodschrijver en heeft hij een contract met Cosmox om dit soort korte recensies te schrijven om de lezers over de streep te trekken om bundels te kopen. Ik weet het niet maar het laat me niet meer los, wie kan mij vertellen hoe dit zit?