dinsdag, september 15, 2009

I.M. Simon Vinkenoog Festina Lente



Vanavond is er in Festina Lente te Amsterdam een avond ter herinnering aan Simon Vinkenoog georganiseerd. Simon was jaren lang samen met Edith jury in de leukste en de oudste poezie-slag van Nederland. Ik was van 2002 tot 2005 iedere maand vaste gast in Festina (deed niet altijd mee, maar kwam wel altijd kijken, borrelen en babbelen). Veel dichters die nu landelijk doorgebroken zijn stonden ooit op de planken van Festina. Een aantal Festina dichters zal vanavond voordragen. Altijd weer spannend, het is toch de plek waar het voor mij in september 2002 allemaal begon. Mede met dank aan het enthousiasme van Simon ben ik blijven schrijven.

Verder is Festina voor mij een bijzondere plek, omdat Simon er in de jaren vijftig toevallig Allen Ginsberg ontmoette. Uit deze ontmoeting ontstond een vriendschap en uit deze vriendschap onstonden er vertalingen. Het meest belangrijke van deze ontmoeting (als je dat zo kan noemen, want naar mijn idee bestaat toeval niet) is het feit dat Simon via een artikelen in o.a. Literair Paspoort Nederland kennis liet maken met de Beat Generation. Simon vertaalde mede Howl. Er wordt op dit moment een film gemaakt door Gus van Sant met de titel Howl. Ik ben benieuwd!!