vrijdag, september 11, 2009

De nieuwe Teisterbant een hechte club?

"Ooit had Haarlem een rijk en vooral ook zichtbaar kunstklimaat. De stad kende veel gerenommeerde schrijvers en kunstenaars waar zij trots op was. Zij kwamen vanaf 1950 op initiatief van Godfried Bomans bijeen in de kunstenaarssociëteit Teisterbant, in de kelder van Grand Café Brinkmann.

In 1970 werd de kelder na een roerige periode verlaten en in 1973 wordt de sociëteit opgeheven.

Er wonen nog steeds veel schrijvers en kunstenaars in Haarlem, dat is niet veranderd. Hen willen we graag Teisterbant teruggeven. En waar beter dan op de plek die deze historie al heeft gedragen: Grand Café Brinkmann aan de Grote Markt! Dit keer niet in de kelders van het etablissement, maar in de hoger gelegen zaal, uitkijkend over de Grote Markt.

Elke laatste woensdag van de maand zal er in deze ruimte een Teisterbantavond worden georganiseerd veelal met een literair karakter. Dat zijn bijvoorbeeld poëzieavonden, de vorlesebühne, The Moth (verhalenvertelavonden), interviews met schrijvers maar ook film- en chansonavonden.

Verder zal de zaal (voor het eerst op 5 oktober) elke maandagavond ter beschikking staan van leden van de sociëteit: Blauwe Maandagen. Om welke reden dan ook, maar hopelijk met als uitkomst dat het creatieve klimaat in Haarlem hechter zal worden."


Aldus de website van de kunstenaarssociëteit Teisterbant. Een mooi initiatief lijkt me, kan Haarlem best gebruiken, lijkt me. Echter ik vroeg me af wie dan die schrijvers, kunstenaars en dichters zijn die er in Haarlem wonen? Ik ben best bekend in het literaire wereldje van Haarlem en ik kan ze denk ik op twee handen tellen. En wanneer ben je een dichter, kunstenaar of schrijver? Ik kan alleen voor mijn eigen beroepsgroep praten en dan zijn er naar mijn idee 4 a 5 dichters in Haarlem. Of tel ik alle amateur en hobby dichters ook mee? Ik weet het niet en de website van Teisterband kan het me ook niet vertellen. Mocht het nou zo zijn dat iedereen die een pen kan vasthouden, klei kan kneden, een penseel over een doek kan trekken, boeken verkoopt, "kennis" van kunst, literatuur, etc. heeft, lid kan worden bij Teisterband, dan snap ik de heroprichting niet helemaal (begrijp me niet verkeerd, het is een mooi initiatief).

Ik bedoel, we hebben iedere maand poëzieavonden georganiseerd in De Waag, De Zingende Zaag van vriend Moormann is actief, Athenaeum boekhandel organiseert veel, Broodkast doet aan cultuur en dan organiseert Kleine Revolutie Producties zo nu en dan ook wel eens wat. Verder hebben we instellingen als De Toneelschuur, De Hallen, het Frans Hals Museum, etc. Dus what is the point van Teisterbant?

Wellicht is het antwoord te vinden in het laatste stukje tekst:

"...Om welke reden dan ook, maar hopelijk met als uitkomst dat het creatieve klimaat in Haarlem hechter zal worden."

Vooral dat "hechter" is interessant. Er zijn zo ontzettend veel groepjes, clubjes en kliekjes in Haarlem die elkaar beconcurreren met evenementen, avonden, exposities, etc. dat ik dit niet ga zien gebeuren, hoe mooi het idee ook is. Toen ik met Kleine Revolutie Producties begon heb ik met mijn plannen bij veel van deze clubjes aangeklopt of ze wilden samenwerken, dit bleek bedreigend te zijn en heb dus maar het idee los gelaten om met die clubjes samen te werken, ik ben toen met de grote instellingen in zee gegaan en dat ging meteen goed. Deze instellingen staan boven de kliekjes en dat werkt fijn.

Verder eten er veel clubjes uit de subsidie-ruif van de gemeente Haarlem, dat heeft in het verleden al voor veel ongenoegen gezorgd in het Haarlemse (Moormann kreeg een belachelijk bedrag voor zijn stadsdichterschap, terwijl bv De Dichtlijn een kleine bijdrage kreeg voor het organiseren voor een jaarlijks dichtfestijn van formaat). Het is maar wie je kent denk ik dan en dat zie je dan ook terug in "Het comite van aanbeveling" die gaan bepalen wie er lid gaan worden? Of niet? Ik las dat er geen ballotage is, wat doet deze commissie dan wel?

Het lijkt me niet helemaal kosher als je de burgemeester (lees: de politiek en dus kort door de bocht subsidie-verstrekker) EN de wethouder van cultuur (de daadwerkelijke verstrekker)!!!, samen met subsidie-ontvangers (Moormann, Hubers, etc.) in een comite plaatst dat gaat aanbevelen. Wat gaan ze dan aanbevelen?

Ik geloof in de scheiding der machten en die lijkt hier niet van toepassing te zijn. Het zou maar zo kunnen zijn dat het nu op vriendjespolitiek gaat lijken.... Verder lijkt het me nu een club te gaan worden voor een ieder die iets met cultuur heeft. En niet een club van mensen die louter en alleen scheppend bezig zijn.

Zou het misschien kunnen zijn dat het een plek gaat worden waar we ons met z'n allen op de borst kunnen gaan kloppen dat we zo verschrikkelijk lekker bezig zijn op cultureel, literair en artistiek vlak? Terwijl dat wellicht misschien een beetje tegenvalt in Haarlem? Is het misschien een "ons kent ons frituur" project van de locale fins fleur artistique uit Haarlem geworden? Iedereen die wel eens een bundeltje, boekje, sculptuur, etc. heeft gemaakt dat wellicht in de buurt zou kunnen komen van kunst kent elkaar al in Haarlem, borrelt met elkaar in Haarlem, doet het met elkaar in Haarlem en houdt van elkaar in Haarlem. Ik bedoel als je het comite van aanbeveling ziet lijkt het er wel op:

COMITE VAN AANBEVELING

De Nieuwe Teisterbant is een initiatief van Ziggy Klazes en Marc van der Aart. Het Comite van aanbeveling bestaat uit de volgende personen:

Bernt Schneiders (Burgemeester)
Lodewijk Wiener (Schrijver)
George Moormann (Dichter)
Lilian Blom (Schrijver)
Bas van Vlijmen (Kunstenaar)
Max van Aerschot (Stadsbouwmeester)
Gerrit van Dijk (Animatiefilmer)
Anna Oolders (Athenaeum boekhandel)
Sylvia Hubers (Stadsdichter)
Milou Frencken (Cabaretier)
Chris van Velzen (Wethouder Cultuur)
Michel van Overbeeke (Kunstenaar)
Jennifer Hoes (Kunstenaar)
Niki Jacobs (Zangeres)
Bert Bunschoten (Acteur)
Dolly Bellefleur (Stedenmaagd)
Willem Snitker (Kunstenaar)


Of ik lid ga worden? Ik weet het niet, ik ben al lid geweest en dat was wellicht genoeg. Ik wacht het even af, ik ga een keertje kijken en als ik van mening ben dat mijn deelname aan Teisterbant zou kunnen leiden tot het verbeteren van het literaire klimaat in Haarlem, dan zal ik het wellicht overwegen. Als ze me willen hebben natuurlijk.... Ik wil me onafhankelijk, kritisch, zonder bruine tong en vooral zonder "kift en kanker" door het Haarlemse literaire en culturele circuit kunnen bewegen. De plannen liggen klaar...