maandag, augustus 03, 2009

Tuinfeestfeest

Net een weekje vakantie gehad waarin ik eigenlijk weer te veel heb gedaan om echt tot rust te komen. Wel voelt het alsof ik weken weg ben geweest en dat is dan wel weer goed. Ook fijn was het dat de bouwvakkers die ons huis aan het verbouwen zijn ook op vakantie waren en gelukkig vandaag weer aan de slag gaan om de laatste fase af te bouwvakken.

Wat heb ik zoal gedaan dan? Nou vooral veel leuke dingen. Zo ben ik op een skateboard trip geweest naar Huizen (foto en video volgen later), heb ik de laatste besprekingen gevoerd over Poëziefestival Elswout. En ik ben naar Deventer geweest en heb denk ik het leukste poëziefestival ooit meegemaakt!

Zaterdag middag ben ik vroeg afgereisd om op te treden op het legendarische poëziefestival Het Tuinfeest te Deventer. Het Tuinfeest wordt al sinds jaren georganiseerd in de binnenstad van Deventer. Een blok straten wordt afgezet en tot festivalterrein omgedoopt waar de hele dag voordrachten van dichters zijn te zien en horen. De voordrachten zijn in een vijftal pittoreske stadstuinen en duren tot ongeveer 22.45. Ik moest helemaal aan het einde van de avond, maar besloot dus de hele dag te gaan kijken en genieten. En tjonge wat was het een geweldige dag! Allereerst was het weer super (zo’n dag / avond die je de rest van je leven herinnerd als ‘de perfecte zomerdag / avond), de locatie kan niet beter en de mensen zijn geweldig. Verder is alles piekfijn geregeld voor zowel de dichters als de bezoekers. Er waren die dag zo’n 1500 bezoekers op de been! Ongelofelijk maar waar was daar niets van te merken en alles liep heel soepel en ontspannen.

De line up van de dichters was ook super. De meeste dichters had ik ooit wel eens gezien of ontmoet, maar er zaten verrassingen tussen! Zo hoorde ik Tjebbe Hetinga voor de eerste keer en dat was een hele mooie ervaring! Ook ontmoette ik Lammert Voos die ik ook de volgende dag ook weer trof bij het TV interview van RTV Oost.

Verder heb ik o.a. de optredens van Hans Verhagen, Alexis de Roode, Gerrit Komrij, Rodaan Al Galidi, Nachoem Wijnberg, Astrid Lampe, Piet Gerbrandy, Anneke Claus en Houtekiet en De Leeuw gezien.

De goede sfeer stond centraal en de dichters mengden zo nu en dan goed met het publiek. Verder was de nazit erg gezellig met Komrij (die audiëntie hield in de kroeg) Erik Jan Harmens, de crew van Het Poëziecircus en Rik de Leeuw die even langs kwam wippen.

De volgende ochtend erg fijn ontbeten in het hotel met een aantal medewerkers van Het Tuinfeest en op weg gegaan naar de plek waar ik het interview moest doen met RTV Oost. En tjonge wat was het weer slecht! Het drukte echter niet de pret en heb wat rondgeslenterd door Deventer en langs de IJssel. Wat een geweldig mooie stad zeg!

Eenmaal bij de uitzending beland bleek dat Komrij later zou komen en dat ik naar voren was geschoven, dus hup! De schmink stoel in en meteen op de buis. Het resultaat vind je hier. TV, heel apart allemaal! Uiteindelijk met Lammert Voos en zijn vriendin / vrouw richting station gewandeld om in de trein neer te ploffen met de bundel van Lammert ‘Klaai’. Ook de terugreis was super, ik raasde door een nat en klam landschap en las ondertussen de bundel van Lammert die perfect paste in de omgeving waarin zich koeien, schapen en andere boerenattributen bevonden. Op mijn Ipod luisterde ik daarbij Joy Division.

Thuisgekomen moest ik concluderen dat ik een geweldig weekend heb gehad en dat Het Tuinfeest absoluut het leukste festival is waar ik de laatste jaren heb gestaan. Daar doe je het voor als dichter, en ik heb er weer zin in!