dinsdag, juli 14, 2009

Oom Simon

Zondag ochtend bedroefd wakker geworden nadat ik las dat Simon was overleden. Ik ontmoette Simon voor het eerst ergens in september 2002 in Cafe Festina Lente alwaar ik voor het eerst van mijn leven op een podium stond om mijn gedichten voor te dragen. Ik was net afgestudeerd op The Beat Generation & De Vijftigers, en daar was Simon opeens! Hij vertelde me dat hij in Festina Lente destijds (geloof '56, heette toen anders) Allen Ginsberg had ontmoet, hoe cool was dat! Toen Simon 75 werd vierde hij dit op Ruigoord en De Residentie (Mohs, Karlijn, Tom en ik) was van harte uitgenodigd. Het was de eerste keer dat ik op Ruigoord was en het was een waanzinnig mooi zomerweekend, alle ingredienten waren aanwezig voor een prachtig weekend. Sindsdien noemde Mohs en ik Simon, oom Simon.

Later organiseerde ik een mini festival in Cafe Sappho te Amsterdam en ook nog een WordScape. Simon en Edith kwamen langs en Simon knalde van het podium. Een maand terug had ik Simon uitgenodigd om op te komen treden op Poëziefestival Elswout en Edith mailde me helaas dat Simon niet kon komen aangezien hij een zware operatie had ondergaan, maar dat het heel goed ging! Ik heb Edith toen teruggemaild dat ik hem op de lijst van volgend jaar zou zetten.

Helaas, Simon is aan zijn nieuwe reis begonnen en zal niet kunnen komen. Simon, dank voor alles en het ga je goed!