donderdag, juli 02, 2009

Caesarion & Heart of Darkness just good friends?


Poi wat was het al warm vannochtend toen ik om 06.00 de tuin instapte om onze kleine meis te roepen omdat het voedertijd was. Tropisch, heerlijk! Flarden Heart of Darkness en Apocalypse Now dreven door mijn hoofd. Dit gevoel werd nog versterkt toen ik het laatste deel van Caesarion van Tommy Wieringa aan het lezen was opweg naar werk. Het is een broeierig stuk proza en zonder al te veel te verklappen, leek het mij dat Wieringa's hoofdpersoon Ludwig naar zijn eigen versie van Kurzt zoekt. Schultz heet deze persoon in het boek van Wieringa.


Netzoals in Joseph Conrad's Heart of Darkness, gaat de hoofdpersoon in Caesarion na veel omzwervingen opzoek naar een verloren gewaande ziel in de wildernis. Ik heb Caesarion nog niet helemaal uit, maar het zweet stond op mijn voorhoofd toen ik las hoe Ludwig diep de jungle van Panama intrekt om Schultz te vinden.

Wat misschien ook bijdroeg aan de ervaring die ik meekreeg bij het lezen van dit deel van het boek (de rest van het boek vond ik bij vlagen geniaal, maar helaas zaten er ook stukken tussen waarvan ik dacht; die kunnen eruit, waar gaat dit heen?), is het feit dat ik op mijn Ipod deze morgen o.a. luisterde naar de soundtrack van Broken Flowers, de soundtrack van Rising Son en de knalharde metal van System of a Down en Helmet. Dit geheel werd 1 keer onderbroken door het zeer toepasselijke nummer The Sounds of Silence van Simon and Garfunkel.