zaterdag, mei 23, 2009

What is all the fuss about?

Zoals gezegd, woensdagavond is mij uitgever 80 jaar geworden en toog ik naar De Westergasfabriek te Amsterdam om een feestje te vieren. Ik was best zenuwachtig omdat ik een gedicht mocht voordragen dat ik speciaal voor de 80 jarige had geschreven. Een line up waar je scheel van ging kijken en een zaal vol vakbroeders en zusters. Is net even iets anders dan een gemiddelde poezie middag. Enfin, Arthur Japin presenteerde de avond, daarna volgden o.a. Maarten 't Hart, Herman Leenders en toen moest ik. Vervolgens kwamen nog Victor Schiferli, Abdelkader Benali, Atte Jongstra, Christophe Vekeman, Anna Enquist en Rosita Steenbeek aan de beurt.

Zoals altijd was het buiten gezelliger dan binnen, want daar stonden de rokers. Ik ben sinds 2004 gestopt met roken maar sta graag in de buurt van rokers Zo sprak ik buiten de vormgeefgang van de Arbeiderspers, een journalist van VN, liep ik Joost Zwagerman tegen het lijf in de plee en groette Christiaan Weijts en zijn vriendin.

Er werd gegeten, gedronken, gedronken en gedronken en toen werd het tijd om naar huis te gaan, netjes rond 12.00. Het was een fijne avond.

Donderdag organiseerde Kleine Revolutie Producties i.s.m. Het Dolhuys een avond in het rustieke Dolhuys aan de Schotersingel te Haarlem. Het was fantastisch weer en het publiek zat lekker in het zonnetje te luisteren naar Jascha, Habiba, Bas Belleman en mijn gedichten. Nieuwe plannen voor meer optredens op deze unieke locatie werden meteen gesmeed, info volgt spoedig!

Vrijdagochtend weer vroeg m'n bedje uit want de aannemer die ons huis aan het verbouwen is is een bezige bij. Ik ben weer eens ouderwets boeken gaan kopen in de stad nadat ik de biologische markt had leeggekocht. Ik heb 'Weest manlijk, zijt sterk' van Jolande Withuis, 'Caesarion' van Tommy Wieringa en 'Wij' van Elvis Peeters gekocht.

Over dat laatste boek is heel veel te doen in de media en ik vraag me af waarom? What is all the fuss about? Eerlijk is eerlijk, het is geen literair hoogstandje, er zit geen diepgang in het verhaal en / of de karakters en eigenlijk gaat het nergens over. Het is een laffe mengelmoes van o.a. American Psycho, Less than Zero, The Cement Garden, The Catcher in the Rye, een willekeurig boek van Marquis de Sade en de film Kids, en dat zijn allemaal hoogstandjes uit de literaire en cinematografische wereld.

Dus, het leest lekker weg, maar het is zonde van mijn tijd geweest. Waarom ik het had gekocht? Omdat ik hoop koesterde dat het om een geniaal boek zou gaan, helaas.

Volgende week maandag 1 juni is er een poezie middag in de Hallen met Erik Jan Harmens, Alexis de Roode, Lucas Hirsch en muzikant Susan Zeegers. Komt allen!