dinsdag, mei 26, 2009

Waar gaat het eigenlijk over?

Heerlijk, we hebben weer een mini-rel in dichtersland. Harmens & Pfeijffer poneren een manifest en de navelstaarders-maffia van de Yang-Perdu connectie o.l.v. ene Marc Reugebrink?? (Schijnt een literair journaal, alhier te lezen, bij te houden vanuit Vlaanderen) moeten hun zegje doen. Ik bedoel, ik ben het eens met Harmens en Pfeijffer dat de poëzie die in dit kleine landje geschreven wordt ergens over moet gaan, indruk moet maken, raken, etc. Maar van mij mag poëzie ook gewoon poëzie zijn, whatever that may be. Ieder zo z'n ding.

Maar nee, de navelstaarders-maffia van de Yang-Perdu connectie moeten weer laten zien dat hun academische opvatting de poëzie toch echt de ware weg naar het poëzie-paradijs is en dat wat het duo Harmens-Pfeijffer beweren toch echt onzin is. Vooral het kinderachtige ontleden van de tekst staat mij tegen. Kom dan met een tegen-manifest, zet de boel op scherp, vorm een beweging, weet ik veel, maar ga niet de schoolmeester uithangen. Dat nare belerende Calvinistische koopmans-vingertje, bah!

Dan vraag ik me altijd af, wie ligt er eigenlijk wakker van hetgeen de mannen van de navelstaarders-maffia van de Yang-Perdu connectie eigenlijk vinden? Ik bedoel, ik niet. Zo heb ik Yang ook nog nooit kunnen betrappen op een duidelijk leesbaar artikel over poëzie. Het is altijd zo ingewikkeld geschreven dat ik altijd het idee heb dat ik a) ontzettend dom ben of b) dat de auteur zelf niet weet waar hij/zij het over heeft, maar dat het wel lekker academisch klinkt.

Echter, we hebben het nu niet over de leesbaarheid van een Yang artikel. Wel over het feit dat het weer zo typisch is dat dezelfde club mensen oh zo voorspelbaar reageren op weer een andere club mensen. Dan stookt Breukers het vuurtje nog eens lekker op en dan lijken we een rel te hebben.

Ik zeg oprecht lijken, omdat het denk ik niemand maar ook een f**k kan schelen wie wat vindt in dichtersland. Ik bedoel, hoeveel mensen lezen er nou eigenlijk gedichten in dit land? Heel erg weinig volgens mij.

Bovenstaande relletjes zijn alleen maar interessant (en dan druk ik me heel positief uit) voor de kleine, kleffe, in crowd van dichtersland. Er zijn ongeveer 500 publicerende dichters in de land, dus ik gok dat er misschien 50 mensen wakker liggen van alle ophef. Ga poëzie schrijven die beklijft zou ik zeggen. Ook ik ben er klaar mee.


Bryan Ferry zong ooit:

Im in with the ";In"; crowd
I go where the ";In"; crowd goes
Im in with the ";In"; crowd
And I know what the ";In"; crowd knows (How to have fun!)
Any time of the year, dont you hear? (How to have fun!)
Dressin fine, makin time
We breeze up and down the street
We get respect from people we meet
They make way day or night
They know the ";In"; crowd is out of sight
Im in with the ";In"; crowd
I know evry latest dance
When youre in with ";In"; crowd
Its easy to find romance (And we work out!)
At a spot where the beats really hot (And we work out!)
If its square we aint there
We make evry minute count
Our share is always the biggest amount
Other guys imitate us
But the original's still the greatest
We got our own way of walkin'
We got our way of talkin (Gotta have fun!)
Any time of the year, dont you hear (Gotta have fun!)
Spendin cash, talkin trash
Girl, Ill show you a real good time
Come on with me and leave your troubles behind
I dont care where youve been
You aint been nowhere till you been in with ";In"; crowd