maandag, april 06, 2009

Rust & bezinning

Poi wat een weekend! Zaterdag de lang verwachte bundelpresentatie. Ik was best zenuwachtig ondanks het feit dat de bundel sinds twee weken in de schappen lag. Het was een volle bak toen ik rond 17.30 het filmpje van vriend Peter M. van der Linden via de beemer op het scherm van het Patronaat Café knalde. De Peet heeft n.a.v. mijn expositie in De Hallen te Haarlem een video-clip van mijn gedicht 'paarzang' gemaakt. Na de vertoning viel het café viel even stil en dat gaf Xander Karskens de mogelijkheid om een woordje te doen over mijn bundel en de fijne samenwerking die we hebben en hebben gehad mbt de expositie in De Hallen. Xander is de curator van De Hallen en haalt sinds jaar en dag zeer urgente en vernieuwende jonge kunstenaars naar De Hallen. Zo bracht hij o.a.Guido van der Werve en Slater Bradley. Guido verkocht onlangs zijn eerste werk (nr. 8 genaamd) aan het MOMA te New York, niet slecht!

Anyhoe, Xander trok de fijne lijn tussen mijn werk en dat van über schaatsplanker Mark Gonzales en dat van Guido van der Werve en dat voelt goed! Ik kreeg uit zijn handen de eerste bundel uitgedeeld.

Toen betrad Bas Belleman het podium om de cyclus 'vlees worden' uit mijn nieuwe bundel voor te dragen en dat klonk straf! Best een raar idee dat je een collega dichter jouw werk hoort voordragen, het drong eigenlijk pas op dat moment pas goed door hoe het gedicht in elkaar zat en hoe het klonk.

Na Bas, betraden Susan Zeegers en F. Starik het podium om nogmaals te laten zien en horen wat zij een tijdje terug zo mooi hadden gedaan op Word Lounge: Een Kleine Revolutie . Het was wederom genieten en Starik kreeg met gepaste woorden het met mijn vrienden en famile meegekomen kleine grut, volkomen stil. (Eventjes dan...).

Het was ondertussen lekker chaotisch geworden aangezien mijn zeer dierbare vrienden op mijn uitnodiging alle kids hadden meegenomen, dit maakte alles zoals gezegd ietwat chaotisch maar o zo leuk en gezellig!

Na het duo Zeegers en Starik las ik zelf een aantal verzen om vervolgens de heksenketel over te geven aan het bandje Light Snatchers uit Amsterdam die na een aantal nummers de conclusie trok dat het beter was om aan de bar biertjes te gaan drinken. Ook de hapjes werden binnengebracht en de borrel kon beginnen!

Enfin, een aantal uren en appelsapjes verder toog ik huiswaards met een fijn gevoel en een bollenveld aan bloemen die nu mijn huis opgeuren! Alle vrienden, collega's, familie, collega dichters en het Patronaat personeel hartelijk dank!

Des zondags reisde ik af naar 010 om samen met Ester Naomi Perquin en en Eva Cox een interview af te leggen voor Awater. We spraken af in café Loos alwaar Arjen reeds was gearriveerd. Eva had een vreselijke vertraging dus het was even wachten, hetgeen geen straf was op het terras van dit café. De zon scheen fijntjes en het gesprek begon informeel op gang te komen. Na de fotograaf, kon het echte interview beginnen en zonder al te veel te verklappen, moet ik zeggen dat ik een heel leuk gesprek met de dames heb gehad. De zeer helder en intelligent formulerende Perquin was een fijne afwisseling op de de hoog-sensitieve en zachtaardige levensvisie van Cox. Ik zat er ergens tussen en voelde me eigenlijk goed thuis in beide poetica's. Hetgeen uiteraard niet wil zeggen dat ik geen eigen mening had, wel moet ik zeggen dat de beide dames mij zeer veel stof tot nadenken hebben gegeven en dat ik tot inzichten ben gekomen die nieuw voor me waren, dames dank!

Enfin, uitgeput huiswaards en werken aan het interview met Meander magazine dat Slag-vriend Maarten Gulden me afnam deze week. Om des Stariks te eindigen, hup!