maandag, maart 23, 2009

Watsgebeurt Trou - nou?

Soms heb je een weekend gehad waarvan je op maandag morgen denkt, tjonge wat heb ik eigenlijk allemaal gedaan? Zo'n weekend had ik dus. Vrijdag van hot naar her gerend om allerlei prive zaken te regelen en 's avond met vrienden J., L. en dochter S. te eten. J. L. en S. hebben besloten de boel de boel te laten en de wereld rond te gaan zeilen. Er zijn twee opties; 1. een reis van een jaar, 2. een reis van twee jaar. Ik hoop dat ze voor twee jaar kiezen, want man! wat vind ik ze stoer dat ze dit gaan doen. Op hun site Mjølner on Tour kan je hun belevenissen meelezen. Ik heb al besloten om in te vliegen als ze ergens rond Trinidad Tobego ronddobberen!

Zaterdag ouderwets op mijn schaatsplank gestaan en fijntjes in het Zaanenlaantje rondgerold met de lokale schaatsplank helden. Zie je plots deze jonge man langsvliegen. Enfin, je bent 15 en je vliegt wat...

Zondag op uitnodiging van Nightwriters naar Walhalla geweest om op te treden met o.a. Niccolo Ammaniti (Italie) * Jeroen Smit (De Prooi) * Kluun * Saskia Noort * Tommy Wieringa * Nico Dijkshoorn (P. Kouwes) * Beau van Erven Dorens * Susan Smit * Herman Koch * Ronald Giphart * Martin Bril * Renske de Greef * Christophe Vekeman * Tjitske Jansen * Hans van der Beek * Alexis de Roode * Marion Pauw * Elle van Rijn * Eric Smit * Paul Sebes * Aaf Brandt Corstius * Machteld van Gelder * Leon Verdonschot * Victor Schiferli * Lucas Hirsch * Giel Beelen.

Ik moet zeggen dat het een hele ok middag/avond was en het was bommie bommie vol! Het publiek was fijn en de hapjes ok! Beau was Beau, Tommy Tommy en Koch was Koch. Need I say more? Ik denk dat veel literaire podia een voorbeeld kunnen nemen aan de manier waarop de middag werd gepresenteerd, soepel, snel en zo nu en dan van zeer hoge kwaliteit! Saai was het nooit en dat is fijn als het om literatuur gaat. Enfin, een mooi initiatief!

Last but not least stond de volgende aankoniging in Trouw te lezen over mijn bundel:

Over Hirsch' bundel 'familieziek' (2006) schreef Peter de Boer dat de dichter zich soms te veel verloor in ongein: zonde van zijn talent. Minder ongein vind je in deze bundel, waarin opnieuw verwezen wordt naar Hirsch' vader en diens oorlogstrauma's: "in het nieuw te bouwen huis wenst / vader een raam in de badkamer // vanwege gas // hulp is op z'n plaats alleen / vindt vader geen vluchtweg."

"Familieziek" heet mijn debuut blijkbaar volgens Trouw. Stom van me, ik zal de Arbeiderspers even een mailtje sturen dat ze dat even veranderen... Wat zal ik zeggen? Misschien is "Familiezak" ook wel een mooie titel?! Wie het weet mag het zeggen.... Ik bedoel, Peter de Boer schreef in deze recensie ooit het volgende:

Hirsch heeft Zeeuwse wortels maar woont thans in Haarlem. Duidelijk is dat het oude familieverband in terugblik in postmodern perspectief wordt ge(her)waardeerd.

Nou heb ik veel wortels, maar Zeeuwse wortels ontbreken helaas. Als de heer De Boer de moeite had genomen om even een bio op te vragen bij de AP had hij geweten dat in Hilversum ben geboren. Enfin, een kritische recensie is nooit verkeerd, maar stick to the facts man!