woensdag, februari 11, 2009

Punk, Kooi en Stadsdichtersdrama



Vandaag Kooi van Alfred Schaffer uitgelezen in de trein. Op mijn Ipod speelde vandaag o.a. Rammstein, Chopin en Sufjan Stevens. Ik was even heel verdrietig toen ik Muttter van Rammstein hoorde en het slotgedicht uit Kooi las. Heel verdrietig en het voelde heel erg goed. Best raar. Berusting, het gevoel dat het goed was. Buiten stond de maan boven Amsterdam bijna vol te zijn en het was relatief rustig in de trein. Toen ik op Holendrecht de trein uit stapte kreeg ik het gevoel dat Schaffer misschien wel nooit meer een bundel zal schrijven. Dat het klaar was, dat het goed was geweest. Dat het tijd was om iets nieuws te gaan doen. Ondertussen speelden The Ramones en de Buzzcocks hun punk liedjes af op mijn hoofd. Ik voelde me intussen opgelucht en vrolijk. Vanavond ga ik met collega P. naar de Buzzcocks in Paradiso.

Als ik vanavond in het immer gezellige en altijd leuke Paradiso naar een stel oude mannen sta te kijken, zal in het Patronaat te Haarlem bekend worden gemaakt wie er Stadsdichter gaat worden. Radioprogramma Broodkast zal de primeur hebben. Verder zal George Moormann een boze reactie geven op alle aantijgingen die er aan zijn adres zijn geuit over de gang van zaken rond het Stadsdichterschap. Dat het geen zuivere koffie is geweest lijkt me duidelijk. Ben benieuwd hoe de ex-Stadsdichter van Haarlem zich hieruit weet te wurmen.