dinsdag, februari 10, 2009

Kill your darlings Haarlem style

Zo doen we dat in Haarlem:


4 februari 2009 woensdag

Dichter Jan Kal bruut afgedankt

Opvolger stadsdichterschap

Haarlems Dagblad


SAMENVATTING
amsterdam - De dichter Jan Kal is naar eigen zeggen door de gemeente Haarlem eerst genomineerd voor het stadsdichterschap en daarna op een zeer knullige manier afgescheept. Een woordvoerder van de gemeente deed dat met de smoes dat Kal, die in Haarlem is geboren en getogen, in Amsterdam woonde en dat dit niet kon, terwijl dat aanvankelijk geen enkel bezwaar was. Literatuurcriticus Wim Vogel, die aangezocht was als lid van de benoemingscommissie, noemt de gang van zaken ,,schofterig'' en heeft zich uit deze puinhoop teruggetrokken.

VOLLEDIGE TEKST:
De Haarlemse cultuurwethouder Chris van Velzen vroeg tijdens een gesprek met de huidige Haarlemse stadsdichter George Moormann of deze een waardige opvolger wist. Het mocht geen 'rijmelaar' zijn. Moormann droeg sonnettenman Jan Kal voor. Kal moest daar eerst nog even over nadenken, maar stemde uiteindelijk toe. De gemeente Haarlem ging akkoord. Er moest worden gekozen uit drie genomineerden, onder wie Sylvia Hubers, Pam Emmerik en Jan Kal. Op 29 januari zou de nieuwe stadsdichter door de commissie worden benoemd. Na een telefoontje naar de gemeente kreeg Kal nog wel even te horen dat het honorarium van de stadsdichter van 5200 euro was verlaagd naar 2700 euro.

Het gedonder in de glazen begon toen er out of the blue ook ineens een internet-verkiezing werd aangekondigd door de gemeente, iets waarvoor Kal niets voelde omdat hij geen enkele zin had om te gaan lobbyen.

Tot zijn verbazing werd Kal enige tijd later gebeld door Frank Gorter, een medewerker van de afdeling cultuur in Haarlem. Dat gesprek verliep als volgt. Gorter: 'Meneer Kal, ik hoor zojuist dat de stadsdichter in Haarlem woonachtig moet zijn. Ik had u nooit mogen benaderen. Het spijt me verschrikkelijk, maar de stadsdichter moet echt in Haarlem wonen.' Kal was verbijsterd: 'Moet dat? Krachtens wat? In het begin is mij geantwoord dat dat juist niet hoefde. Het ging om de kwaliteit van de gedichten en de binding met Haarlem. Alle betrokkenen weten dat ik nu in Amsterdam woon. U heeft mijn adres. U heeft mij daar opgebeld.' Gorter: 'Ja, ik begrijp dat u raar staat te kijken.' Kal: 'Raar te kijken? Dat is zwak uitgedrukt. Dit is geen manier van doen.' Gorter: 'Nogmaals mijn excuses, meneer Kal, maar het moet een dichter uit Haarlem zijn.'