woensdag, februari 11, 2009

En morgen is het klaar

Ik beloof u dat ik na morgen geen woord meer zal reppen over het drama dat zich afspeelt rond het Stadsdichterschap in Haarlem. Vanavond wordt bekend wie het mag gaan doen in Haarlem. In het Haarlems Dagblad van vandaag wordt er het een en ander over gezegd. Even voor de goede orde, ik heb het reeds eerder gezegd op dit blog, ik vind het jammer dat ik naast Bas Belleman, Bies van Ede en John Schoorl niet ben gevraagd of ik er zin an heb om stadsdichter te worden. Dat ik het niet had gedaan is een ander verhaal. Wel had ik het eventueel overwogen, want zeg nou eerlijk, 5200 euro PER JAAR om poezie-gerelateerde evenementen te organiseren in Haarlem leek mij wel mooi. Wat de ex-Stadsdichter van Haarlem, George Moormann met zijn 20.800 euro heeft gedaan de laatste 4 jaar is mij een raadsel. Moet hij hiervoor nog publiekelijk verantwoording afleggen? Ik kan me niet voorstellen dat 2x Haarlemse Nachten en een handjevol laagdrempelige rommel-programma's in Cafe Cicero 20.800 hebben moeten kosten. Wat is er met dat geld gebeurd? Wie het weet mag het zeggen. Wel veel mailtjes mogen ontvangen dat het weer allemaal op z'n Haarlems is gegaan, wat dat mag betekenen mag Joost weten. Enfin, morgen zal ik zwijgen.


Haarlems Dagblad

11 februari 2009 woensdag

Nieuwe stadsdichter vanavond in Broodkast

SAMENVATTING
haarlem - Cultuurwethouder Chris van Velzen maakt vanavond in praatprogramma De Ampzing Genootschap Broodkast bekend wie de nieuwe stadsdichter van Haarlem wordt. De vier kandidaten, Gerrie Hondius, Sylvia Hubers, Wim Koesen en het Ampzing Genootschap - allen aanwezig - dragen ter ere van de uitslag een Stadsgedicht voor.

VOLLEDIGE TEKST:
Tot en met zondag konden Haarlemmers op de site van de gemeente hun stem uitbrengen. De kandidatuur deed flink stof opwaaien. Zo liet een boze Jan Kal weten dat zijn kandidatuur, na eerst door de gemeente benaderd te zijn, toch weer was ingetrokken omdat hij niet in Haarlem woont, en werden in dichterskringen vragen gesteld bij het ontbreken van Nuel Gieles en Lucas Hirsch op de kandidatenlijst.

Gieles neemt deze avond overigens het gastinterview voor zijn rekening. Hij ondervraagt animatiefilmer Gerrit van Dijk over zijn nieuwe fotoserie.

Aandacht in deze uitzending ook voor auteur Lodewijk Wiener die onlangs zijn correspondentie met verschillende uitgevers publiceerde. Pas in 2002 na dertig jaar schrijverschap, kreeg Wiener ((1945) erkenning en beleefde zijn oudere werk een revival. Vorige jaar verscheen zijn 'Eindelijk volstrekt alleen'.

Met Cees van Boven, directeur MAB Development wordt gesproken over het Raak-project. In het panel dat commentaar levert op actuele gebeurtenissen in de stad hebben vanavond Louis Pirenne, pr-man van het Frans Hals Museum en violiste Suzanne Groot zitting. Ongetwijfeld aandacht voor het miljoen dat het museum krijgt van de BankGiroLoterij en de nieuwe expositie.

Vaste columnist in de maandelijkse Broodkast is Marius Jaspers van het Raarlems Dagklad. Het Ampzing Genootschap en Maarten Velthuis (Larry Cook) zorgen voor muziek. Joost Mulder van het Ampzing Genootschap waakt over de Nederlandse taal. De Ampzing Genootschap Broodkast zendt elke tweede woensdag van de maand uit via Haarlem 105 RTV; het praatprogramma is te 'potkasten' via wwww.haarlem.105.nl

Rechtstreeks vanuit het Patronaat Café, Zijlsingel 2. Zie ook www.debroodkast.nl of www.patronaat.nl