dinsdag, januari 06, 2009

Ramsey of Tsead? Tsead of Ramsey?

Ramsey of Tsead? Tsead of Ramsey? Moeilijk, moeilijk, moeilijk… Voor allebei de kandidaten is wel iets te zeggen. (Met de andere drie kandidaten heb ik niet veel). Ramsey omdat hij het zo lekker heeft gedaan in Antwerpen en naast het schrijven van gedichten ook meerdere artistieke disciplines onder de knie heeft. Hij kan zijn naamsbekendheid als acteur bijvoorbeeld goed inzetten om de poëzie onder een breed (cultuurminnend) publiek te verspreiden. Ik hoor vaak in mijn kennissen en vriendenkring dat ze aan cultuur doen maar eigenlijk nooit poëzie lezen of naar een poëzieavond gaan om te luisteren. Als er dan een keer een BN-er poëzie komt voordragen, zeg bijvoorbeeld Huub van der Lubbe of Katje Schuurman, dan lopen de zalen vol met cultuurminnende 30+ ers. Toch raar. (Is uiteraard een goede zaak!!) Dus kort gezegd, neem een BN-er die het gros kent van het witte doek dan wel het scherm en laat die Dichter des Vaderlands worden, dan komt het met de volle zalen voor de poëzie wel goed. (Leuk als mensen erachter komen dat Ramsey ook dichter is, zo van: “Ramsey Nasr? Dat is toch een acteur? Ik wist niet dat ‘ie ook kon dichten? Goh!”).

Aan de andere kant denk ik dat Tsead een goede Dichter des Vaderlands zal zijn omdat hij poëzie eet en ademt. Hij een enorm netwerk heeft en in alle denkbare commissies, clubjes en organisaties zit en heeft gezeten. Ik heb wel eens met Tsead samengewerkt en een mooie eigenschap van Tsead is dat als hij zich een doe stelt hij er blind voor gaat. Ik stel me zo voor dat hij Nova belt en zegt: “Ik heb een gedicht over XXX en dat wil ik graag voordragen in jullie uitzending vanavond, hoe laat moet ik er zijn? (Andere kant van de lijn) Uhm, ok…. Das een goed plan meneer Bruinja…. Komt u maar om zo en zo laat… tuut tuut tuut…” Dat hebben we nodig in Nederland! De poëzie is een ondergeschoven kindje als het om de kunsten gaat. Als je tien willekeurige Nederlanders op straat vraagt 5 dichters op te noemen, gok ik dat 9 van de 10 mensen niet verder komen dan Jules Deelder. Ik denk dat Tsead goed in staat zal zijn het Nederlandse volk (van Sbs6 tot VPRO kijker) kennis te laten maken met poëzie.

Dus wat nu? Ramsey of Tsead? Tsead of Ramsey? Welnu, ik heb op Ramsey en op Tsead gestemd. Een keer met het ene emailadres en de andere keer met het andere. Lang leve de techniek!!
May the force be with you!

Ps. Haarlem is vanaf 1 januari officieel Stadsdichterloos. Heel raar allemaal…..