zondag, januari 25, 2009

Het Dolhuys

Gisteren in het kader van het project "Mijn huis zit in m'n hoofd"-gedichtenroute-per- podcast van Het Dolhuys met J. van Livecast.nl opnames gemaakt. Het idee is om rond het park waarin Het Dolhuys ligt een poezieroute te lopen a.d.h.v. een aantal door mij en de ex-stadsdichter van Haarlem, George Moormann ingesproken gedichten van o.a. Rutger Kopland, Co Woudsma, en Jotie 't Hooft.

Ook een nieuw gedicht van mijn hand ingesproken dat niet in 'tastzin' zal verschijnen maar waarschijnlijk in de 3e bundel gaat komen. Bij hoge uitzondering plaats ik een gedicht op mijn blog. Voor u, van mij:



Huid


Vandaag dacht ik dat ik
met mijn hart in een klem stapte

Knaag ik mijn hart door
of vet ik de hongerige zaag in

Ik vraag of ik je ademhaling mag horen

Je bent niet bang
je weet dat ik het ben die daar staat
en je weet wie dat is

Ik vergis me ik ben drieëndertig jaar
ik kan in dit huis van de vloer eten

Ik verfde er de kozijnen
hing een brievenbus op zodat ik
met de buitenwereld kan communiceren

Ik besloot de berichten uit de buitenwereld
ongeopend op de deurmat te laten liggen

Ik berg de zaag op
verf doet hetgeen
waarvoor het is aangebracht

huid laat buiten wat buiten gelaten dient te worden
geeft het gevoel dat het blijft waar het eindigt


Lucas Hirsch




Gedicht "Huid" van Lucas Hirsch mag niet zonder toestemming van de eigenaar worden overgenomen.