dinsdag, november 04, 2008

Landelijk geneuzel, Haarlems geneuzel

Op de website van De Contrabas stond het volgende bericht te lezen:

Een commissie onder leiding van Jeltje van Nieuwenhoven heeft bekendgemaakt welke dichters op de longlist staan voor de verkiezing van de nieuwe Dichter des Vaderlands. De nieuwe Dichter des Vaderlands wordt op 28 januari 2009 tijdens een live televisieprogramma van de NPS bekendgemaakt. De tien dichters op de longlist zijn: Tsead Bruinja, Maria van Daalen, Ruben van Gogh, Ingmar Heytze, Joke van Leeuwen, Erik Menkveld, Ramsey Nasr, Hagar Peeters, Ilja Leonard Pfeijffer en Marjoleine de Vos.

De commissie, bestaat uit Jeltje van Nieuwenhoven, Arjen Fortuin (redacteur NRC Handelsblad), Hester Knibbe (dichter), Thomas Vaessens (hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam) en Bas Kwakman (directeur stichting Poetry International). Zij achten de lijst van genomineerde dichters een goede en brede vertegenwoordiging van de actuele Nederlandse poëzie. De betrokken dichters hebben aangegeven graag op de longlist te staan.

Oftewel, het geneuzel is weer begonnen. Persoonlijk zou ik het leuk vinden als Ramsey Nasr of Ilja Leonard Pfeijffer Dichter des Vaderlands wordt, maar wie ben ik. Wel ben ik van mening dat er een aantal mensen missen op het bovenstaande lijstje. Trouwens, Ingmar is ook een goede optie, alleen denk ik dat hij zich niet buiten Utrecht zal begeven op zijn scooter. Jammer.

Het geneuzel gaat ook weer beginnen in Haarlem. De ambtstermijn van het Stadsdichterschap van de huidige Stadsdichter vervalt eind 2008. De huidige Stadsdichter van Haarlem werd in 2004 door B & W van de Gemeente Haarlem tot eerste stadsdichter van Haarlem benoemd. Heel democratisch allemaal. In Haarlem gelden gelukkig niet dezelfde strenge regels als bij de verkiezingen rond de Dichter des Vaderlands. Zo las ik volgens mij ergens dat je minimaal 1 of 2 bundels bij een gerenommeerde uitgeverij moet hebben uitgebracht. Deze regel zou voor het (aankomende) Haarlemse Stadsdichterschap zowat funest zijn. Naar mijn weten heeft bijvoorbeeld de huidige Stadsdichter, George Moormann, nooit een bundel uitgebracht bij een gerenommeerde uitgeverij (Moormann is kunstenaar en maakt o.a. het prachtige tijdschrift De Zingende Zaag). Ik snapte dan ook het volgende citaat niet dat het Haarlems Dagblad gebruikte n.a.v. Haarlemse Nachten met de titel; Haarlemse poëtische Nachten zijn lang...

Vertegenwoordigers van Haarlemse literaire kringen als Woorden in de Waagschaal, Een Kleine Revolutie of The Irrational Library zijn nauwelijks of niet vertegenwoordigd, waarschijnlijk omdat de stadsdichter zich wat hoog ('dichters in Haarlem denken dat je poëzie schrijft met een glaasje wijn en een blokje kaas erbij') boven het poëtische gepeupel pleegt te verheffen.

Op welk poëtische gepeupel doelt Het Haarlems Dagblad eigenlijk? En op welke wijndrinkende en kaas-nibbelende dichters doelt Moormann? De spoeling is dun in Haarlem, heel dun. Volgens mij zijn dit de mensen die in aanmerking komen om het Stadsdichterschap op zich te nemen:

Sylvia Hubers
Het Ampzing Genootschap
John Schoorl
Bas Belleman
De dichters van De Waag
Dichter X die mij vertelde dat hij/zij misschien in Haarlem komt wonen.


En ja u leest het goed. Ik ben geen optie. Ik ben benieuwd hoe democratisch de gemeente Haarlem dit keer te werk zal gaan en ook hoeveel de Stadsdichter per jaar gaat krijgen om activiteiten te organiseren. Er wordt in de Haarlemse wandelgangen gefluisterd dat de huidige Stadsdichter van Haarlem 6000 euro per jaar kreeg. Daar kan je mooie dingen mee doen. Maar zoals dat gaat in Haarlem (zie Haarlem cultuur jaar 2008???) zie je daar weinig van terug. We gaan het zien of niet natuurlijk. Ik zet mijn geld op Sylvia Hubers of Het Ampzing Genootschap en nodig bij dezen George Moormann uit om een kaasplankje te gaan nuttigen in De Waag te Haarlem om eens te praten over het schrijven van gedichten, lijkt me gezellig.