vrijdag, juni 20, 2008

Perdu perdu correctie met excuses

Een tijdje terug plaatste ik op dit blog een stukje over het feit dat Perdu het fenomeen slam in haar programmering had opgenomen en dat ik dat heel vreemd vond aangezien de redactie van Perdu zijn/haar neus ophaalt (haalde) voor dit genre.

Ik kreeg n.a.v. dit stukje een aantal reacties binnen in mijn mailbox die ik graag met u wil delen.

Zo werd mij er terecht op gewezen dat het niet de redactie van Perdu was die de slam organiseerde, maar een instantie die de ruimte van Perdu afhuurde om er een slam te organiseren. Dat is correct. Bij dezen dus mijn excuses voor de veronderstelling dat de redactie van Perdu zich ingelaten heeft met slam.

Of toch wel? Zo las ik vandaag in een mailtje van Perdu dat er een eindfeest wordt georganiseerd en dat het niet zomaar een eindfeest is, nee, het is een eindfeest voor winnaars. En wat schetst nu mijn verbazing? Jawel, de redactie heeft zowaar een van de bekendste en meest legendarische slammers van Nederland en omstreken geprogrammeerd om op te komen treden. We hebben het hier over woordenstuiterbal en raaskaldichter Sieger Baljon (broer van die andere legendarische en tevens Nederlands kampioen slammen 2006, Krijn Peter Hesselink, die ook regelmatig op de planken van Perdu te vinden is en was).

Dus kan ik alsnog mijn grote verbazing uitspreken over het feit dat de redactie van Perdu plots slammers aan het programmeren is. Is dat fout dan? Nee, dat is juist goed. Als gesubsidieerde literaire instantie dien je het schaarse publiek dat Perdu überhaupt al weet te vinden, (dan heb ik het niet over dichters, hippe studenten Nederlands en schrijvers) juist te bedienen van hetgeen de Nederlandse poëzie scène te bieden heeft. Als Perdu deze trend doorzet (en dat hoop ik van harte) zien we in het komende literaire seizoen eindelijk eens niet de geijkte koppen voorbij komen die jaar in jaar uit door de redactie van Perdu werden geprogrammeerd (sla er het archief op na en ga turven wie er minimaal 3 keer per jaar op de bühne van Perdu te zien waren). Dus leve de vooruitgang en zeg ja tegen de vernieuwing, redactie van Perdu, jullie kunnen en durven het!

(Andere mailtjes gingen over het feit dat ik op deze manier nooit meer geprogrammeerd zou worden door de redactie van Perdu en of ik boos was dat ik nooit word uitgenodigd. Ik kan u bij dezen melden dat ik ook niet zit te wachten op een uitnodiging van Perdu en dat het wel los zou lopen met de kritiek die ik hier uit, er zal echt niemand wakker liggen van mijn commentaar op de redactie van Perdu).