maandag, april 07, 2008

Haarlems Dagblad

Lucas Hirsch brengt professioneel Haarlems zang- en poëziefestival

3 april 2008 donderdag

Door: Cees van Hoore

Haarlem - Hugo Claus, Jan Eijkelboom en Ed Leeflang - de dood houdt flink huis in de Nederlandse poëzie. Maar een nieuwe generatie dichters stormt op. De dichter Lucas Hirsch organiseert onder de titel 'Een Kleine Revolutie' een Poëzie & Singer-Songwriter Festival in het Patronaat.

Haarlem krijgt een volwassen zang- en poëziemanifestatie op donderdag 1 mei. Even een greep uit de dichters en singer-songwriters die aantreden: Alfred Schaffer & Arthur Adam, Bas Belleman & Susan Zeegers en Sylvia Hubers & Habiba. Met vele andere gerenommeerde namen zullen zij op Hemelvaartsdag de aftrap geven voor een misschien wel jaarlijks terugkerend festival, van dezelfde allure als dat in Vreeburg in Utrecht. Nu zijn het toch vooral de amateurs die in de schijnwerpers staan en elkaar al of niet bewieroken.

Hirsch: ,,Er wordt in Haarlem wel veel aan poëzie gedaan, maar het is toch vooral 'voor en door elkaar'. Er zijn avonden in De Waag en ook het Ampzing Genootschap doet veel, maar op die manifestaties hoor je toch vaak de opmerking: 'Ja, als die en die meedoet, kom ik niet'. Dat vind ik amateuristisch. Dat moet anders, vind ik. Ik ga een aantal professionele dichters en songwriters naar Haarlem halen, die bij goede uitgeverijen hebben gepubliceerd, of, in het geval van de songwriters, op de podia in het land al wat hebben laten horen.''

,,Al eerder heb ik dit op kleinere schaal gedaan. Zo heb ik bijvoorbeeld de dichter Erik Jan Harmens gecombineerd met Hanna Sleumer, die Jiddische liederen zong. Beiden hadden het over het oude testament. Dat is een combinatie die goed heeft gewerkt. En op die formule wil ik voortborduren. Bij mij aan bod komen niet alleen de goede podiumdichters, maar ook de papieren dichters. En door de songs krijg je een heel apart en soms ook wel luchtiger karakter. Ik heb eerst samenwerking voorgesteld met de Bakenesseravond. Maar dat zag men niet zitten. Toen dacht ik: dan doe ik het toch zelf.''

Het stadsdichterschap van George Moormann loopt dit jaar af. Zou Hirsch het willen overnemen? ,,Zeker niet. Ik wil me daar verre van houden. Je moet dan toch concessies doen en op bestelling dingen leveren. Ik wil mijn vrijheid houden om te kunnen schrijven. Maar Sylvia Hubers is wél een uitstekende kandidaat. En een zeer goede dichteres.''