dinsdag, april 15, 2008

Dinsdagochtenddichtdingen

Zondag middag was ik uitgenodigd om een aantal gedichten te lezen op een verjaardagsfeestje van het Joods Maatschappelijk Werk. Het was een ervaring, vooral omdat ik niet Joods ben, maar het die middag gewoon wel even was, verwarrend om plots religieus te zijn. Mede ook omdat ik net de nieuwe Bijbel-vertaling heb aangeschaft en de Koran heb besteld. Ik heb tijdens mijn studie veel over de Grote 3 gelezen, maar nooit daadwerkelijk de Grote 3 gelezen. Doen dus, leek mij. Ik denk dat als ik God zou zijn en een beetje humor zou bezitten (en ik denk dat de originele God dat ook wel bezit, ik bedoel, mannen met handtassen, vrouwen op veel te hoge hakken, beauty-salons voor honden en koopziek/idol-geil Amsterdam op zondag), ik het geloof, zoals het nu wordt uitgelegd, beleefd en vooral misbruikt, als maatstaf zou gebruiken om mijn onderdanen naar de hemel danwel naar de hel te laten gaan. Bent u niet gelovig, dan gaat u direct naar de hemel, bent u gelovig anno 2008 (geldt voor alle 3) dan gaat u direct naar de hel.

Ik zou die koppen wel eens willen zien bij de hemelpoort, de Grote God (3x) staat te wachten op A. (willekeurige naam), die aan komt kloppen:

G: Zo A. heeft u goed geleefd?
A: Nou G., ik heb op het CDA gestemd zoals U dat heeft bedacht.
G: Oh A. wat jammer, dat heb ik nooit verzonnen, maar goed. Verder nog iets?
A: Nou, ik heb een overspelige vrouw gestenigd, een homo dood geslagen en degene die U heeft beledigd met een prentje ook maar doodgestoken. At Your Service!
G: Tjonge, A. u bent een zeer gelovig mens, maar dat sluit niet echt aan bij mijn idee van heb je naaste lief, helaas!

Next!

Zoiets, maar dan leuker. Verder heb ik gisteren hele fijne nieuwe werkjes van Nachoem Wijnberg gehoord die de Grote 3 gaan herenigen, de bundel komt pas najaar 2009, dus we moeten nog even verder knokken, houd vol! Ook heb ik enorm van Rogi Wieg genoten. Vooral omdat de presenteermevrouw Rogi van het podium probeerde te werken omdat zijn 5 minuten opwaren en Rogi al uitleggend en voorlezend verder las en grapte, ook tracteerde Rogi ons op een waanzinnig cool liedjesrepertoire waar Tom Waits jaloers op zou zijn. You Blues Rogi!

Dus, dat was de zondag. Vandaag en gistern heb ik iets leuks ontdekt. Ik lees de nieuwe bundels die ik heb aangeschaft tijdens mijn heen-en terug reis van Haarlem naar Amsterdam Bijlmer. Ook luister ik graag naar mijn I-Pod. Welnu, lezen en luisteren schijn te samen te gaan. Zo las ik gisteren de bundel van Arnoud van Adrichem (Vis)onder het genot van de tunes van MGMT en vandaag de nieuwe bundel van Alexis de Roode in een warm bad vol Johnny Cash. Dat u het weet. Dus.