maandag, december 24, 2007

Lijstjes maken is leuk

Lijstjes maken is leuk. Daarom heb ik besloten om het voor me eigenste ik ook eens te doen. Wat zijn de mooiste bundels van het jaar 2007 die ik heb gelezen? Op dit moment staan er ongeveer 125 bundels op het overzicht dat De Contrabas i.s.m. Rottend Staal op de website van de Contrabs publiceert. Onder het kopje; 'Overzicht Poëziebundels 2007' staan ze allemaal netjes op een rijtje. Ik heb er ongeveer 25 van gelezen. Op zich niet heel erg veel, maar dit zijn de bundels die ik de moeite vond om aan te schaffen. Eerlijk gezegd heb ik (helaas) van een groot aantal bundels en dichters niets vernomen toen ze uit werden gebracht. Ik wil er niet aan denken hoeveel mooie dingen ik heb moeten missen op deze manier, dus als u tips heeft hoor ik het graag.

De lijstjes dus, ik heb 3 bundels waar ik zeer blij mee ben dat ze verschenen zijn. Ik wil eigenlijk met een eervolle vermelding beginnen, (een 4e bundel dus eigenlijk) het gaat om de bundel van Koos van Zomeren met de titel; "Ik Heet Welkom."



Ik ben geen fan van de hele bundel, maar er staan een aantal hele mooie gedichten in waar ik oprecht even van slag van was. U moet zich voorstelllen dat ik dagelijks ongeveer 45 minuten heen en terug naar mijn werk moet reizen en dan regelmatig een dichtbundel in mijn zak heb zitten en deze opensla zodra ik de trein betreed. Vooral het gedicht "Toen iedereen nog leefde" op pagina 26 & 27 hakte er goed in. Ik ga het gedicht hier niet plaatsen omdat ik geen zin heb om het over te tikken en omdat ik van mening ben dat u het maar moet gaan lezen.



Goed, op nummer 3 dus de nieuwe bundel van Ilse Starkenburg met de mooie titel; "Gekraakt Klooster." Vooral het gedicht "zo langzaam" op pagina 19 gaf me kippenvel.







Op de 2e plaats komt de bundel van Jan Baeke; "Groter dan de feiten." Ik ben een fan van het werk van Baeke en pak zijn bundels altijd van de plank als ik er zelf even niet uitkom. Eerlijk gezegd ben ik nog niet helemaal klaar met de bundel. En dat voelt goed, ik heb m'n finger er nog niet helemaal achter kunnen krijgen waarom ik het zo goed vind. Misschien kom ik er nog een keer op terug, misschien ook niet. Ik moet het nog laten inzinken en dan is het soms helemaal niet prettig om er over te praten, sommige gedichten liggen gewoon lekker te liggen en dan laat ik het daarbij.



En dan nu de absolute nummer 1 van dit jaar, nog net uit de persen geworpen voor 2008, rappapa rappapa! Dzing! Boem..... Jawel, Maurice Buehler heeft de geweldige bundel; "Door het oog van de os" geschreven. En tjonge wat word ik blij van het nieuwe werk van Buehler. Het ronkt, piept en kraakt, het bibbert, rilt en zingt als een op stoom rakende stoomlocomotief. Het schuurt, schakelt en straft als een zanderige, natte zwembroek op een te koude zomerdag op het strand. Voordat de bundel uitkwam heb ik het manuscript mogen lezen en was toen als erg enthousiast. Enthousiat omdat Buehler lef heeft, iets doet wat ik dichters graag zie doen, namelijk poëzie schrijven zonder concessies. Dat zouden meer dichters moeten doen in Nederland en Vlaanderen, gewoon gaan en nietzo neuzelen! Ga deze bundel kopen, recenseren en bespreken, want het is een bundel die het meer dan waard is!!

Goed dat was mijn top 3. Verder moet ik zeggen dat ik een aantal dichters met nieuw werk heb zien komen waar ik erg van onder de indruk was en ben. 2008 kan dus een hele mooi jaar gaan worden. Zo las (in DWB) en hoorde ik nieuw werk van Thomas Möhlmann. Thomas trad op op het door mij georganiseerde Word Lounge: Een Kleine Revolutie in september van dit jaar, en tjonge zijn nieuwe werk is krachtig en vooral een stap voorwaards. Mocht u iets willen lezen stel ik voor dat u in het archief van DWB zoekt. Verder verwacht ik heel veel van de nieuwe bundel van Erik Jan Harmens. De bundel heeft vooralsnog de titel; "Gospels en Psalmen" meegekregen. Ik hoorde en las een aantal gedichten en ik kreeg het er best een beetje benauwd van. Ik werd er een beetje onrustig van eerlijk gezegd. Ik ben van mening dat het werk van Harmens netzo noodzakelijk is als het werk van Buehler. Geen concessies, geen geneuzel maar louter rake klappen. Mocht u Harmens zien willen optreden, dat kan, op 24 januari 2008 staat hij samen met zangeres Hanna Sleumer op het podium van Word Lounge: Een Kleine Revolutie. Deze avond vindt plaats in het Patronaat te Haarlem. Ook Bas Belleman schreef een aantal fijne gedichten die ik heb mogen horen op de eerste Word Lounge: Een Kleine Revolutie. De nieuwe gedichten van Belleman hebben een fijne frisheid die ik tot nu toe nog niet eerder heb gezien bij andere dichters.

Het beste optreden dat ik dit jaar heb gezien is absoluut van Peter M. van der Linden dat hij samen met contrabasman Boris Oud verzorgde op Word Lounge: Een Kleine Revolutie in November van dit jaar. Tjonge en poi Peet, wat een genot om naar je te luisteren! Ik ben ook zeer benieuwd naar je bundel die in 2008 zal verschijnen.

Bon, al met al was 2007 een mooi jaar, in iedergeval voor mij dan. Wat 2008 gaat brengen valt nog te bezien, in iedergeval gaan er mooie bundels verschijnen. Mijn tweede bundel zal pas in 2009 het licht gaan zien, en de titel houd ik nog even geheim... Alvast een fijn en leesgraag 2008!!